Ajax چیست ؟

ایجکس Ajax ترکیبی از فناوری های توسعه وب است که برای ایجاد وب سایت های پویا استفاده می شود. در حالی که اصطلاح “Ajax” مانند اکثر کلمات اختصاری فناوری در همه کلمات نوشته نشده است ، این حروف مخفف “Asynchronous JavaScript And XML” است. بنابراین ، وب سایت هایی که از Ajax استفاده می کنند JavaScript و XML را برای نمایش محتوای پویا ترکیب می کنند.

قسمت “ناهمزمان” Ajax به نحوه درخواست از وب سرور اشاره دارد. هنگامی که یک اسکریپت درخواستی را به وب سرور می فرستد ، ممکن است داده هایی را دریافت کند ، سپس می تواند در صفحه وب نمایش داده شود. از آنجا که این وقایع در زمان های کمی متفاوت اتفاق می افتد ، غیرهمزمان تلقی می شوند. اکثر پیاده سازی های Ajax از XMLHttpRequest API استفاده می کنند که شامل لیستی از درخواست های سرور است که می توان آنها را در کد JavaScript فراخوانی کرد. داده ها معمولاً با فرمت XML به مرورگر ارسال می شوند ، زیرا تجزیه آنها آسان است. با این وجود این امکان برای سرور وجود دارد که داده ها را به صورت متن ساده غیرفرمت شده نیز ارسال کند.

چیزی که Ajax را بسیار قدرتمند می کند این است که اسکریپت ها می توانند به جای سرور ، در سمت سرویس گیرنده اجرا شوند. این بدان معناست که عملکرد JavaScript می تواند پس از پایان بارگیری یک صفحه وب ، از سرور درخواست کند. داده های دریافتی از سرور را می توان بدون بارگیری مجدد محتوای دیگر ، در صفحه نمایش داد. اگر از زبان برنامه نویسی سمت سرور مانند PHP یا ASP استفاده شده بود ، برای نمایش محتوای جدید ، باید کل صفحه بارگیری شود.

گرچه ممکن است متوجه این موضوع نشوید ، اما Ajax را هنگام کار در چندین وب سایت مختلف دیده اید. به عنوان مثال ، موتورهای جستجو که لیستی از پیشنهادات جستجو را هنگام تایپ شما ارائه می دهند ، به احتمال زیاد از Ajax برای نمایش پیشنهادات استفاده می کنند.  معمولاً از Ajax برای بازیابی لیست مستمر تصاویر استفاده می کنند. وقتی در پایین صفحه فیس بوک روی “ارسال های قدیمی تر” کلیک می کنید ، از Ajax برای نمایش پست های اضافی استفاده می شود.

Ajax با امکان بخشیدن به صفحات وب برای بازیابی و بارگذاری محتوای جدید بدون نیاز به بارگیری مجدد بقیه صفحه ، به پویاتر شدن وب کمک کرده است. با استفاده از Ajax ، توسعه دهندگان وب می توانند وب سایت های تعاملی ایجاد کنند که از منابع به طور م useثر استفاده می کنند و یک رابط پاسخگو به بازدیدکنندگان ارائه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید