bot چیست ؟

bot ربات (مخفف “robot”) برنامه ای خودکار است که از طریق اینترنت اجرا می شود. برخی از bot  ربات ها به طور خودکار اجرا می شوند ، در حالی که برخی دیگر فقط هنگام دریافت ورودی خاص دستورات را اجرا می کنند. ربات ها انواع مختلفی دارند ، اما برخی از نمونه های متداول شامل خزنده وب ، ربات های اتاق گفتگو و ربات های مخرب است.

خزنده وب توسط موتورهای جستجو برای اسکن وب سایت به طور منظم استفاده می شود. این bot  ربات ها با دنبال کردن پیوندهای موجود در هر صفحه ، وب سایت ها را “خزنده” می کنند. خزنده محتویات هر صفحه را در فهرست جستجو ذخیره می کند. با استفاده از الگوریتم های پیچیده ، موتورهای جستجو می توانند مرتبط ترین صفحات کشف شده توسط خزنده های وب را برای جستجوهای خاص نمایش دهند.

bot  ربات های چت یکی از اولین انواع برنامه های خودکار بود که “ربات ها” نامیده می شد و در دهه 1990 با ظهور اتاق های گفتگوی آنلاین محبوب شد. این ربات ها اسکریپت هایی هستند که به دنبال الگوهای متنی خاصی هستند که توسط شرکت کنندگان در اتاق گفتگو ارسال می شوند و با عملکردهای خودکار پاسخ می دهند. به عنوان مثال ، یک ربات گپ ممکن است به کاربر در صورت نامناسب بودن زبان هشدار دهد. اگر کاربر به هشدار توجه نکند ، ممکن است ربات کاربر را از کانال لگد بزند و حتی ممکن است مانع بازگشت کاربر شود. نوع پیشرفته تری از ربات چت ، به نام “chatterbot” می تواند به انگلیسی به پیام های ساده پاسخ دهد ، به نظر می رسد یک شخص واقعی است. هر دو نوع ربات چت برای تعدیل چت روم استفاده می شود ، و این باعث می شود فرد نیازی به نظارت بر چت روم های فردی نداشته باشد.

در حالی که بیشتر ربات ها برای اهداف تولیدی استفاده می شوند ، برخی از آنها بدافزار محسوب می شوند ، زیرا عملکردهای نامطلوبی را انجام می دهند. به عنوان مثال ، هرزنامه ها آدرس های ایمیل را از طریق فرم های تماس با وب سایت ، کتاب آدرس و برنامه های ایمیل ضبط می کنند ، سپس آنها را به لیست نامه های ناخواسته اضافه می کنند. اسکرابرهای سایت کل وب سایت ها را بارگیری می کنند و امکان تکثیر غیر مجاز از مطالب وب سایت را فراهم می کنند. ربات های DoS درخواست های خودکار را به وب سایت ها ارسال می کنند و باعث عدم پاسخگویی می شوند. Botnets که از بسیاری از ربات ها با هم کار می کنند ، ممکن است برای دستیابی غیرمجاز به سیستم های رایانه ای و آلوده شدن رایانه ها به ویروس مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید