چگونه یک وب سایت موفق طراحی کنیم

وب سایت های موفق تجربه کاربری مناسب دارند و توسط مدیرانی  اداره می شوند که کاربران خود را می شناسند. آنها از داده ها استفاده می کنند و به مرور زمان آنها را بهینه  می کنند.

فهرست مطالب

چه کاری برای ایجاد یک وب سایت موفق لازم است؟

  • برای اکثر مشاغل و مارک ها ، این کار به راحتی و سریع اتفاق نخواهد افتاد.
  • این به زمان ، تلاش و صرف هزینه و  منابع نیاز دارد.
  • اما این بدان معنا نیست که برای رقابت موثر به بودجه هنگفتی احتیاج دارید.
  • وب سایت موفق با گذشت زمان کنترل ، اندازه گیری و بهبود می یابد.
  • وب سایت شما همان چیزی است که به شما کمک می کند تا در صنعت مربوطه خود – برتر و برتر – باشید.

برای موفقیت باید اهل رقابت باشید .

شاید همین چند سال پیش بود که یک سایت ساده و معمولی نیز می توانست خواسته ها را برآورد کند ، بازدید کننده داشته باشد و باعث افزایش مشتری می شد . اما امروز رقابت شدید شده و برای داشتن یک وب سایت موفق و حرفه ای باید بیشتر تلاش کرد . شرکت ها و مدیران موفق با توجه به بازخوردی که از فعالیت های اینترنتی خود داشتن ، بیشتر هزینه می کنند و زمان بیشتری برای وب سایت خود می گذارند.

امروز دیگر طراحی یک سایت و گذاشتن چند مطلب و رها کردن سایت هیچ ثمری ندارد . صاحبان آنها می گویند که تنها برای اعتبار خود سایت دارند . اما اعتبار واقعی موقعه ای حاصل می شود که شما در صدر جستجوهای گوگل باشد ، مشتریان بیشتری داشتید و کسب و کار شما یک برند موفق باشد .

 

برای موفقیت وب سایت خود بر روی این 10 فاکتور مهم تمرکز کنید.

اهداف خود را به روشنی مشخص کنید

اولین قدم مشخص کردن اهداف و چشم انداز شما است . برای مشخص کردن اهداف خود باید بتوانید به نحو مناسب و کاملی برند ، محصولات و خدمات خود را معرفی کنید . برای مشخص کردن اهداف باید

گروه کسب و کار خود را به خوبی بشناسید .

رقبای خود را بررسی کنید

امکانات خود را بررسی کنید

مطابق نیاز مخاطب و مشتری خود گام بردارید .

یک  سایت تنها زمانی می تواند ترافیک  و فروش ایجاد کند که مطمئن شویم مخاطبان خود را راضی نگه داریم .

اگر اهداف همسو با خواسته های مخاطبان نباشند ، در این صورت احتمالاً مشکلی خواهید توانست با آن  سود کسب کنید .

سرمایه گذاری وقت و هزینه در یک سایت دردناک است تا یاد بگیرید که همه در حال گزاف گویی هستید  و هیچ کس نمی خواهد یا نمی فهمد چرا  باید از شما خرید کنند زیرا شما بیش از حد بر اهداف نهایی خود تمرکز کرده اید و نه اهداف آنها.

 

پلتفرم ساخت وب سایت یا سیستم مدیریت محتوای مناسب

انتخاب یک پلتفرم مناسب برای ساخت وب سایت از اهمیت خاصی برخوردار است . به صورت خلاصه پلتفرم یا CMS انتخابی باید ویژگی ، اهداف و نیاز های شما را جوابگو باشد .  در آینده اگر بخواهید امکانات بیشتری را داشته باشید به راحتی بتوان بدون اینکه بخواهید کلیت پلتفرم را تغییر دهید قابل افزایش باشد . پلتفرم انتخابی باید مدیریت آسانی داشته باشد و تغییرات محتوا داخل آن سخت نباشد .

از ویژگی های دیگر پلتفرم انتخابی امنیت ، سئو ، سرعت ، به روز رسانی وب سایت شماست .

پشتیبانی از سایت و وجود مستندات آموزشی از اهمیت برخوردار هست . شما نباید از پلتفرمی استفاده کنید که سال دیگر منسوخ شده باشد و یا فردی برای پشتیبانی آن وجود نداشته باشد .

اگر می خواهید سایت اختصاصی داشته باشید بهتر است که آنرا با یک قالب اختصاص تامین کنید و نیاز نیست یک پلتفرم اختصاصی داشته باشد . پلتفرم های اختصاصی می تواند در آینده دست و پا گیر باشد . مگر آنکه شما کار خاصی دارید و منظورتان داشتن یک سایت شرکتی یا فروشگاهی نباشد .

 

استفاده از CMS مانند وردپرس

برای ساختن یک وب سایت موفق ، دیگر لازم نیست کدگذاری را یاد بگیرید. اکنون می توانید به سراغ سازندگان وب سایت بروید که ایجاد یک وب سایت را به صورت خودکار بسیار آسان می کنند. سازندگان وب سایت ها معمولاً تعدادی قالب را ارائه می دهند که می توانید برای شروع انتخاب کنید و به شما اجازه می دهند اصلاحاتی را برای شخصی سازی سایت از انجام دهید.

شما می توانید تصاویر خود را بارگیری کرده و کپی کنید ، به راحتی رنگها را تغییر دهید و تصاویر و سایر عناصر صفحه را به جایی که می خواهید در صفحه بکشید و رها کنید.

برای شخصی که مهارت برنامه نویسی ندارد و بودجه محدودی دارد ، همکاری با طراح سایت حرفه ای  برای سهولت کار ارزش دارد ، در حالی که هنوز یک وب سایت خوب تولید می کند.

 

طراحی سایت حرفه ای را انتخاب کنید .

 

ممکن است طراحهای حرفه ای کمی گرانتر باشند . اما در اجرا شما راحت تر خواهید بود و پیشنهادات مناسبی جهت بهبود ساختار ذهنی خود خواهید داشت و همچنین حاصل کار حرفه ای و دلچسب خواهد بود .

افرادی که تجربه کمی دارند معمولا زمان شما را بیهوده هدر می دهند . این افردا بیشتر می خواهند یک قالب و شکل را به همه مشتریان خود تحمیل کنند .

درباره شرکت های طراحی و طراحان وب مستقل در منطقه خود تحقیق کنید و با هر کسی که سبک اش  را دوست دارید مصاحبه کنید. در هر مصاحبه ، اطمینان حاصل کنید که درباره اهداف اصلی خود در مورد وب سایت بحث کرده اید و آنچه را که می خواهید به وضوح توصیف کنید. به پرسش هایی  که از شما می پرسند و نکات یا پیشنهادی که ارائه می دهید توجه کنید – به این ترتیب می توانید از سطح دانش آنها و اینکه آیا مناسب هستند تصمیم بگیرد و استفاده کنید .

ایجاد یک طراحی وب سایت موفق با یک متخصص مناسب در نهایت یک تلاش مشترک خواهد بود و یافتن فرد مناسب برای همکاری مهمترین گام در فرآیند طراحی سایت  است.

 

ساختار مناسبی برای سایت خود در نظر بگیرید .

قبل از هر چیز باید سازماندهی مناسب برای سایت خود داشته باشید  صفحات و دسته بندی اصلی وب سایت شما باید روان و ساده باشد . مهمترین صفحات باید در فهرست یا منوی اصلی  قرار بگیرند ، بنابراین بازدید از آنها آسان خواهد بود .

اگر وب سایت شما فقط چند صفحه اصلی داشته باشد و کاملاً ابتدایی باشد ، کشف سازمان سایت شما چندان دشوار نخواهد بود. اما اگر سایت بزرگتری با صفحات ، دسته ها و زیر مجموعه های مختلف داشته باشید ، تهیه برنامه ای برای نحوه سازماندهی همه این موارد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

قبل از هر چیز هنگام برنامه ریزی سازمان سایت خود در مورد بازدیدکنندگان آینده خود فکر کنید. دسته هایی که برای آنها بیشتر منطقی خواهد بود کدامند؟ کدام ساختار سایت یافتن خواسته های آنها را تامین می کند و  آسان تر خواهد بود . در این مرحله حدس می زنید (و تجزیه و تحلیل شما بعد از راه اندازی به شما نشان می دهد اگر درست متوجه شدید یا بعداً باید تغییراتی ایجاد کنید).

 

ساختار صفحات مهم سایت

پس در این مرحله باید مورد صفحه اصلی سایت و محتوای آن فکر بکنیم و اینکه چگونه از صفحه اصلی به صفحات مهم دیگر لینک بدهیم . صفحه درباره ما که هویت سایت را مشخص می کند و محلی است که باید جلب اعتماد کند و مشتری را ترغیب به همکاری با شما بکند . اطلاعات کاملی دز صفحه تماس با ما باید داشته باشید . این صفحات مشخص می کند از چه راهایی می توان با شما تماس گرفت و این برای مشتری بسیار مهم است اگر مشکلی داشت چگونه شما را ملاقات کند یا با شما در مورد آن مشکل صحبت کند .

اگر محصول یا خدماتی ارائه می دهید این خدمات باید به صورت گویا و تفکیک شده در سایت موجود باشد . کافی نیست که شما فهرستی از آن را داخل یک صفحه جا بدهید . تا آنجائی که می توانید به صورت شفاف و البته موجز توضیحات کامل از خدمات و محصولات خود داشته باشد .

ویژگی هایی از برجستگی های کار با شما یا محصولات و خدماتی که ارائه می دهید را داخل سایت داشته باشید. این ویژگی ها می تواند در رقابت شما با دیگران بسیار مهم باشد .

نمونه کارها و رزومه شما اطمینان بخش آنست که شما خودتان مجری هستید . نمونه کارها و پروژه های انجام شد نمایش عینی از آن چیزی است که شما انجام می دهید . این تجسم در انتخاب شما از طرف بازدید کننده موثر است.

 

محتوای  وب سایت خود را در بهترین شکل تهیه کنید

طراحی مهم است ، اما یکی دیگر از عناصر مهم یک وب سایت موفق ، کپی خوب است. نوشتن مطالب وب سایت به تنهایی مهارتی است و به ویژه برای وب سایت های تجاری ، کلماتی که انتخاب می کنید تفاوت زیادی در موفقیت وب سایت شما در رسیدن به اهداف شما ایجاد می کند.

برای بسیاری از وب سایت ها ، بهترین شرط شما در این مرحله استخدام یک نویسنده حرفه ای است که می داند چه نوع نوشتن در وب به خوبی کار می کند و می تواند به شما کمک کند موقعیت و پیام های شغلی خود را روشن کنید تا در مخاطبان مورد نظر شما جذابیت داشته باشد.

اگر وب سایت شما بیشتر از یک وب سایت تجاری با هدف سودآوری یک پروژه اشتیاق است ، ممکن است صرف هزینه برای یک نویسنده حرفه ای حرفه ای چندان منطقی نباشد. اگر می خواهید وب سایت خود را کپی کنید ، کمی وقت بگذارید و بهترین روش های نوشتن در وب را بخوانید.

اعتماد مخاطب خود را کسب کنید

در مورد آنچه ارائه می دهید و آنچه می خواهید مخاطب شما انجام دهد ، شفاف باشید.بدانید چه چیزهایی به آنها انگیزه می دهد و در چه چیزی قوی هستید.

اغلب اوقات وب سایت ها فاقد اطلاعات  احساسی یا اعتباری مورد نیاز برای جلب اعتماد و فروش هستند.

یک مثال برجسته که من اغلب می بینم سایت های شرکتی ، شخصی و یا  تجارت الکترونیکی (و حتی وب سایت های شرکت های خدماتی) هستند که فاقد صفحه درباره ما هستند که دارای محتوای اساسی است.

کاربران می خواهند بدانند که با چه کسانی تجارت می کنند و نه اینکه شما فقط یک سایت کالایی دیگر در فضا هستید.

اگر نمی توانید نام ، عکس ، فرهنگ ، فلسفه یا نوع خاصی از داستان را در وب سایت خود قرار دهید ، توانایی بیان آنچه در مورد آن هستید ندارید.

مشتریان به اهداف شما اهمیت می دهند.

حتی خریداران با ثروتمند  به سادگی به دنبال پایین ترین قیمت هستند باید قبل از پرداخت  احساس کنند که شما یک تجارت مشروع هستید.

مشکلات ذکر شده معمولا برای برندهای شناخته شده پیش نمی آید . پس تفکر برندینگ داشته باشید ، مانند یک برند معتبر عمل کنید .

 

برنامه ریزی برای بازاریابی دیجیتال داشته باشید .

یک وب سایت موفق با طراحی خوب شروع و متوقف نمی شود. شما همچنین باید در مورد گام برداشتن برای ارتقا وب سایت خود برنامه ریزی کنید. سئو یکی از این موارد است ، اما همچنین ممکن است بخواهید از روش هایی مانند تبلیغات پولی ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا برای جذب کاربران به وب سایت خود استفاده کنید.

وب سایت های جدید اغلب برای جذب اولین بازدید کنندگان نیاز به فشار اضافی دارند. اگر جذب مخاطب برای رسیدن به اهداف وب سایت برای شما مهم است ، حتی قبل از راه اندازی وب سایت خود از ایجاد یک برنامه بازاریابی سود خواهید برد.

 

راه های برجسته سازی را پیدا کنید

رقابت کنید و تمایز کلیدی در سایت خود ایجاد کنید .همیشه این سئوال را از خود بپرسید چرا مشتری باید از سایت شما خرید کند . اگر شما بودید از کدام سایت خرید می کردید . راه کارهایی را برای رضایت مشتریان پیدا کنید . محصولات و خدمات خود را به خوبی در سایت تعریف کنید و آنها را در دسترس قرار بدهید .

وب سایت شما باید جذابیت داشته باشد ، اگر چنین نیست هزینه کنید و از کارشناس طراحی سایت بخواهید در این زمینه به شما کمک کند .

اگر سایت قدیمی دارید از آن دل بکنید و یک سایت جدید  و مدرن طراحی کنید ، مطمئن باشید این مقرونه به صرفه است و شما از فروش های سایت می توانید چند برابر هزینه را سود کنید .

بر قابلیت استفاده و تجربه کاربر تمرکز کنید – Focus on Usability & User Experience

دسترسی مخاطب خود به محتوای مورد نظرش را آسان کنید.

اگر محصولات یا خدماتی دارید ، مطمئن شوید که کاربران می توانند با کمترین کلیک ممکن به صفحه مورد نظر برسند.

علاوه بر داشتن ناوبری منوی اصلی ، در مورد قرار دادن جعبه جستجوی خود و سایر نشانه ها برای رسیدن به محتوای محبوب فکر کنید. مطالب مهم خود را در صفحه اول سایت ذکر کنید . از صفحات دیگر به خدمات و محصولات خود لینک بدهید . صفحات مهم خود را برجسته کنید . اطلاعات تماس شما باید در دسترس ترین صفحه در سایت باشد .

تصور نکنید که یک کاربر حاضر است چندین بار کلیک کند تا به صفحه محصولات و خدمات شما  که همه می خواهند برسد.

سئو SEO سایت را بخاطر بسپارید

در طراحی و تولید محتوا سایت ، اصول سئو سایت را فراموش نکنید . برای آنکه در بین رقبای خود برجسته باشید باید در جستجو گوگل مقام و رتبه مناسب داشته باشید . اگر شما بهترین محصولات و خدمات را با بهترین شرایط در حال ارائه هستید و مطالب سایت شما هم کامل است اما سئو خوبی نداشته باشید ، بازدید کننده و به تبع مشتری هم نخواهید داشت .

شما باید از نحوه کار موتورهای جستجو و نحوه اسکن مطالب و وب سایت مطلع باشید و در مورد ربات های موتورهای جستجو و نحوه فهم آنها از شناختن سایت و صفحات سایت و همچنین ایندکس کردن و رتبه دادن به آنها آگهی داشته باشید .

SEO جنبه های فنی دارد و فراتر از صفحه است ، اما اگر حداقل می توانید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما ایندکس می شود (و در حال نمایه شدن است) و اینکه شما تمام عناصر موجود در صفحه را به گونه ای تنظیم می کنید که به معنای واقعی کلمه محتوای شما را نشان دهند.

از فرد متخصص سئو کمک بگیرید و بر سئو سایت خود تمرکز کنید تا بازدید شما افزایش بیابد . از هزینه کردن بابت سئو خودداری نکنید مطمئن باشید اگر بتوانید بازدید کنندگان را افزایش دهید و تجربه کاربری مناسبی برای معرفی خود و کالای خود داشته باشید منفعت خواهید کرد .

سئو و موتور جستجوی گوگل

لندینگ پیج چیست ؟

به صفحاتی گفته می‌شود که دروازه ورود بازدیدکننده به وب‌سایت هستند، این صفحات، به‌عنوان نقطه فرود یک بازدیدکننده درنظر گرفته می‌شوند. به ‌عبارت دیگر، صفحه فرود، نخستین صفحه‌ای است که بازدیدکنندگان سایت، از طریق آن به فضای محتوا وارد می‌شوند، این شاید ساده‌ترین پاسخ به سوال صفحه فرود چیست؟ باشد. به این صفحات، صفحه هدف نیز گفته می‌شود، صفحه‌ای که افزایش بازدید و در نهایت افزایش فروش را به‌دنبال دارد.

معمولا بازدیدکنندگان پس از مشاهده صفحه فرود، یا محتوای صفحه را مشاهده کرده و آن را می‌بندند، از طریق لینک‌های قرار داده شده به بخش دیگری از سایت می‌روند یااقدام دیگری انجام می‌دهند مثلا ایمیل خود را در سایت ثبت می‌کنند، فایل شما را دانلود می‌کنند، با شما تماس می‌گیرند و…

صفحات فرود ( لندینگ پیج ) خود را بهینه کنید

صفحات Landing ابزار بسیار خوبی برای کمپین ها بازاریابی و فروش هستند.
تبلیغات کلیکی ، تبلیغات ایمیل ، اقدامات بازاریابی و ایجاد ترافیک بیشتر و استفاده صحیح از لندینگ پیج می توانید مزیت باشد .

داشتن یک سیستم که امکان ایجاد و شخصی سازی سریع صفحات فرود را فراهم می کند ، برای موفقیت در صورت انجام هرگونه بازاریابی حیاتی است.
اگر قصد دارید نرخ تبدیل وب سایت خود را بهبود ببخشید، برای انجام آن باید از روش‌های مفید، کارآمد و قوی استفاده کنید. این فرایند از همان لحظه شروع طراحی صفحه شروع می‌شود و تا مدت‌ها پس از فعال شدن صفحه ادامه دارد.

 

وب سایت  خود را تجزیه و تحلیل کنید .

یکی از ابزارهای بسیار مفید و رایگان برای بازرسی و ایجاد اهداف و تحلیل رفتار کاربران برنامه  Google Analytics است . از آن استفاده کنید و از گزارشات آنرا برای اهداف خود بهره بگیرید .

شما به اطلاعاتی در مورد مشخصات جمعیتی ، تکمیل اهداف و موارد دیگر نیاز دارید که نمی توانید آنها را بدست آورید ، مگر اینکه چند مرحله سریع برای تنظیم آنها بردارید.

تصور نکنید که تنها افزودن سایت به Google Analytics کافی است باید به خوبی با کارکرد آن آشنا شوید و از آن استفاده کنید

حداقل پس از سفارشی کردن آن ، برخی از گزارش ها و هشدارها را تنظیم کنید که به طور خودکار برای  شما مفید هستند و توسط گزارشات Google Analytics وب سایت خود را بهبود و کارآمد کنید .

 

از Heat Mapping برای آنالیز رفتار کاربران خود استفاده کنید .

Heatmaps یک روش قدرتمند برای درک کارهایی است که کاربران در صفحات وب سایت شما انجام می دهند – جایی که کلیک می کنند ، میزان پیمایش آنها ، آنچه را مشاهده می کنند یا نادیده می گیرند.

بنابراین می توانید ببینید که نقشه های حرارتی Heatmaps  در مورد بهبود و رشد وب سایت شما چقدر ارزشمند و مفید هستند.
نقشه برداری از گرما و ابزار تجزیه و تحلیل درون صفحه ای منابع بسیار خوبی از اطلاعات در مورد تجربه کاربر را در اختیار شما می گذارد.

بسیاری از جنبه های حیاتی برای موفقیت وب سایت مربوط به UX است.

ابزارهایی مانند Lucky Orange و یا https://www.hotjar.com به شما در این زمینه کمک می کنند.

 

اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما  به خوبی کار می کند .

در ساعات و روزهای مختلف به سایت خود سر بزنید و مطمئن باشید که سایت قطعی ندارد . از ابزار های مربوط به این کار استفاده کنید .

قسمت های مختلف سایت خود را چک کنید و مطمئن شوید که تک تک لینک ها و صفحات به خوبی کار می کنند و لود می شوند .

در گوشی موبایل سایت خود را مشاهده کنید و مطمئن شوید آراسته و کار کردن و خواندن مطالب آن بدون هیچ مشکلی انجام می شود .

سرعت و امنیت سایت خود را همیشه چک کنید، اینها عواملی هستند که برای کسب و کار شما مهم هستند .

معمولا کاربران اگر مشکلی در سایتی مشاهده کننده آنرا گزارش نمی دهند ، بلکه سایت را بسته و به سایت دیگری مراجعه می کنند .

 

به طور مداوم گوش دهید و یاد بگیرید

وب سایت خود را پویا نگهدارید . مطابق بررسی  و آنالیز مشتریان خود وب سایت خود را تغییر دهید . سئو فرایندی است دائم . به صورت مدام رتبه خود را در جستجو گوگل رصد کنید .
اگر می بینید سایت شما فعال نیست و مشتری ندارید با یک کارشناس طراحی و بازاریابی دیجیتال مشورت کنید و به راه کارهای مناسب برسید و آنرا عملی کنید .

نکته آخر

در حالی که بیشتر جنبه هایی که منجر به موفقیت در وب سایت می شوند با تجربه کاربر و نام تجاری شما گره خورده است ، درک و استفاده از فناوری ، بینش و بازخورد برای بهینه سازی و اصلاح سایت خود با گذشت زمان بسیار مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید