کوکی چیست ؟

کوکی مقدار کمی از داده های تولید شده توسط یک وب سایت است و توسط مرورگر وب شما ذخیره می شود. هدف آن به خاطر سپردن اطلاعاتی درباره شما است. مثلا یک بار که در یک ثبت نام کنید ممکن است اطلاعات شما به صورت کوکی در مرورگر شما ثبت شود که بار دوم به شما یادآوری می کند .

کوکی مانند یک فایل ترجیحی ایجاد شده توسط یک برنامه نرم افزاری.

در حالی که کوکی ها از توابع بسیاری استفاده می کنند ، مهمترین هدف آنها ذخیره اطلاعات ورود به سیستم برای یک سایت خاص است. برخی از سایت ها هم نام کاربری و هم رمز ورود شما را در یک کوکی ذخیره می کنند ، در حالی که برخی دیگر فقط نام کاربری شما را ذخیره می کنند. هر زمان کادر علامت گذاری را انتخاب کنید که می گوید: “مرا در این رایانه به خاطر بسپار” ، وب سایت پس از ورود با موفقیت ، یک کوکی ورود به سیستم ایجاد می کند. هر بار که دوباره به وب سایت مراجعه می کنید ، ممکن است فقط لازم باشد رمز ورود خود را وارد کنید یا ممکن است نیازی به آن نداشته باشید. اصلا وارد شوید

از کوکی ها برای ذخیره تنظیمات کاربر برای یک سایت خاص نیز استفاده می شود. به عنوان مثال ، یک موتور جستجو ممکن است تنظیمات جستجوی شما را در یک کوکی ذخیره کند. یک وب سایت خبری ممکن است از یک کوکی برای ذخیره اندازه متن دلخواه شما برای مشاهده مقاله های خبری استفاده کند. وب سایت های مالی گاهی اوقات از کوکی ها برای ذخیره قیمت سهام که اخیراً مشاهده شده استفاده می کنند. اگر وب سایتی نیاز به ذخیره اطلاعات شخصی زیادی داشته باشد ، ممکن است از یک کوکی برای به یاد آوردن اینکه شما کی هستید استفاده کند ، اما اطلاعات را از وب سرور بارگیری می کند. این روش که فضای ذخیره سازی “سمت سرور” نامیده می شود ، معمولاً هنگام ایجاد حساب در وب سایت استفاده می شود.

کوکی های مرورگر دارای دو طعم مختلف هستند: “جلسه” و “مداوم”. کوکی های جلسه موقت هستند و با بسته شدن مرورگر حذف می شوند. این نوع کوکی ها اغلب توسط سایت های تجارت الکترونیکی برای ذخیره مواردی که در سبد خرید شما قرار دارند استفاده می شوند و همچنین می توانند اهداف بسیار دیگری را نیز در اختیار شما قرار دهند. کوکی های ماندگار برای ذخیره داده ها برای مدت زمان طولانی طراحی شده اند. هر کوکی ماندگار با تاریخ انقضا ایجاد می شود ، که ممکن است از چند روز تا چندین سال در آینده باشد. پس از رسیدن تاریخ انقضا ، کوکی به طور خودکار حذف می شود. کوکی های ماندگار همان وب سایت هایی هستند که به شما اجازه می دهند به مدت دو هفته ، یک ماه یا هر زمان دیگر “شما را به خاطر بسپارند”.

بیشتر مرورگرهای وب همه کوکی ها را در یک فایل ذخیره می کنند. این پرونده برای هر مرورگر در فهرست دیگری قرار دارد و قرار نیست به صورت دستی باز شود. خوشبختانه ، بیشتر مرورگرها به شما امکان می دهند کوکی های خود را در تنظیمات مرورگر ، معمولاً در برگه “حریم خصوصی” یا “امنیت” مشاهده کنید. برخی از مرورگرها به شما امکان می دهند کوکی های خاص را حذف کنید یا حتی از ایجاد کوکی ها جلوگیری کنید. اگرچه عدم اجازه استفاده از کوکی ها در مرورگر شما ممکن است سطح بالاتری از حریم خصوصی را فراهم کند ، اما توصیه نمی شود زیرا بسیاری از وب سایت ها به عملکرد صحیح کوکی ها نیاز دارند.

توجه: از آنجا که کوکی ها برای هر مرورگر وب در مکان دیگری ذخیره می شوند ، اگر مرورگرها را تغییر دهید ، کوکی های جدیدی باید ایجاد شوند.

دیدگاهتان را بنویسید