دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی محصولات و خدمات از طریق استفاده از فن آوری های دیجیتال ، عمدتا از طریق اینترنت ، از جمله تلفن های همراه و سایر رسانه های دیجیتال ، زیر مجموعه ای از  دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد.  می توانید از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر ، LinkedIn و + Google برای ارتقا تجارت خود و ایجاد آگاهی بیشتر در مورد محصولات و خدمات ارائه شده استفاده کنید.

این مطلب به همه خوانندگانی که در امر بازاریابی و تبلیغات علاقه مند هستند ، به ویژه به کسانی که می خواهند در دیجیتال مارکتینگ کار کنند کمک خواهد کرد.

برای دریافت جواب بهتر از دیجیتال مارکتینگ  باید درک خوبی از مفاهیم اساسی بازاریابی و تبلیغات داشت.

به زبان ساده ، بازاریابی دیجیتال digital marketing تبلیغ محصولات یا برند از طریق یک یا چند شکل رسانه الکترونیکی است. از بازاریابی دیجیتال digital marketing  اغلب به عنوان بازاریابی آنلاین online marketing ، بازاریابی اینترنتی internet marketing یا بازاریابی وب web marketing یاد می شود.

مدتی است که بازاریابی دیجیتال وجود دارد اما به خوبی تعریف نشده است. ما فکر می کنیم که بازاریابی دیجیتال شامل تبلیغات بنر ، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و تبلیغات کلیکی  است. با این حال ، این تعریف خیلی محدود است ، زیرا بازاریابی دیجیتال همچنین شامل بازاریابی از طریق محتوا ،  ایمیل ، RSS  ، وبلاگ نویسی ، پادکست ،  ویدئو ، پیام متنی بی سیم  است. بله  بازاریابی دیجیتال دامنه بسیار گسترده ای دارد.

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال شامل چه موارد نمی شود؟

برای تعریف واضح بازاریابی دیجیتال ، گاهی اوقات آسان تر است که بگوییم شامل چه مواردی نمی شود . به عنوان مثال ، بازاریابی دیجیتال  شامل اشکال سنتی تر از بازاریابی مانند رادیو ، تلویزیون ، بیلبورد و تبلیغات چا نیست زیرا بازخورد فوری و گزارش را ارائه نمی دهد.

 

 

چرا باید از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال استفاده کنیم ؟

امروزه موفقیت کسب و کارها و برندهای تجاری بهره گیری از بازاریابی دیجیتال است . شرکت های موفق در این زمینه سرمایه گذاری می کنند چون از آن جواب می گیرند .
در بازاریابی دیجیتال ، یک موتور گزارشگری و تجزیه و تحلیل می تواند در یک کمپین لایه بندی شود که به سازمان یا مارک تجاری اجازه می دهد تا به طور واقعی ، عملکرد کمپین را کنترل کند ، مانند مواردی که مشاهده می شود ، هر چند وقت یکبار ، چه مدت و همچنین سایر موارد اقداماتی مانند نرخ پاسخ و خریدهای انجام شده.

استفاده از بازاریابی دیجیتال در عصر دیجیتال نه تنها به برندها اجازه می دهد محصولات و خدمات خود را به بازار عرضه کنند بلکه پشتیبانی آنلاین مشتری را از طریق خدمات 24×7 نیز ارائه می دهد تا مشتری احساس حمایت و ارزش داشته باشد.

استفاده از رسانه های اجتماعی در تعامل بازاریابی دیجیتال به برندهای تجاری این امکان را می دهد تا بازخورد مثبت و منفی را از مشتریان خود دریافت کنند و همچنین مشخص کنند که چه بسترهای رسانه ای برای آنها مناسب است.

بازاریابی دیجیتال مزیت های بیشتری را برای برندها و مشاغل فراهم می آورد. اکنون برای مصرف کنندگان معمول است که از طریق منابع رسانه های اجتماعی ، وبلاگ ها و وب سایت ها در مورد تجربه خود از  یک محصول یا نام تجاری بازخورد ارسال  کنند.

جای تعجب نیست که میلیاردها دلار بازاریابی که در کانال های سنتی هزینه می شد ، در حال حاضر به سمت کمپین های بازاریابی دیجیتال سوق داده شده و با بلوغ وب ، این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ- بازاریابی دیجیتال

اگر برایتان سوال است که بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:
در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.
باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود.
به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند.
به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند.
نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بهتری را به وجود می‌آورد.
دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است.
به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک می‌کند.

این نکات مزایای قابل توجه بازاریابی دیجیتال  هستند. در ادامه ۱۰ دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم:

 

انواع دیجیتال مارکتینگ

سئو SEO بهینه سازی موتور جستجو – Search Engine Optimization
بازاریابی محتوا – Content Marketing
بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی – Social Media Marketing
تبلیغات کلیکی  – Pay Per Click – PPC

موبایل مارکتینگ – Mobile marketing
بازاریابی وابسته – Affiliate Marketing
تبلیغات بومی – Native Advertising
اتوماسیون بازاریابی – Marketing Automation
بازاریابی ایمیلی – Email Marketing
روابط عمومی آنلاین – Online PR
بازاریابی ورودی – Inbound Marketing
مطالب حمایت شده – Sponsored Content

در ادامه مطالب خلاصه از روش های مختلف بازاریابی دیجیتال را توضیح خواهیم داد .

 

سئو SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو – Search Engine Optimization

SEO مخفف Search Engine Optimization است. این فرآیند دریافت ترافیک از نتایج جستجوی  ارگانیک  ( رایگان و غیر پولی )  در موتورهای جستجو است. به زبان ساده سئو افزایش ترافیک سایت می باشد . این کار با افزایش کلمات کلیدی قابل جستجو ، درج مطالب مرتبط ، افزایش اعتبار و کیفیت وب سایت ، مطالب و صفحات وب سایت می باشد .

البته باید سعی کنیم که جستجو ها ، ترافیک و بازدید ها هدفمند و مطابق استراتژی بازاریابی و فروش مجموعه باشد .

سئو  ممکن است انواع مختلف جستجو را هدف قرار دهد ، از جمله جستجوی تصویر ، جستجوی محلی ، جستجوی ویدیو و  جستجوی اخبار. استفاده از یک استراتژی صحیح جستجوگرها به شما کمک می کند وب سایت خود را به درستی موقعیت یابی کنید تا در مهمترین نقاط فرآیند خرید یا در مواقعی که افراد به سایت شما نیاز دارند ، پیدا شوید( ترافیک هدفمند داشته باشیم )

 

خزنده های موتور جستجو – Search Engine Crawlers

هدف موتورهای جستجو گر فهرست کردن بهترین مطالب و وب سایت ها برای پرسش های مطرح شده است . یعنی بهینه ترین فهرست ها را برای جستجوهای کاربران در اختیار قرار می دهند . خزنده های موتورهای جستجو گر سعی می کنند صفحات وب سایت ها را اسکن ، مطالب مهم و توضیحات این مطالب را جمع آوری کنند . پس سئو یعنی کمک به خزنده های موتورهای جستجوگر برای حرکت در بین مطالب و صفحات سایت و جمع آوری و ایندکس کردن آنها . البته با توجه به ارزشمندی سایت و صفحه جمع آوری شده اعتباری نیز به آن صفحه داده می شود که حاصل آن رنک و یا رتبه در فهرست جستجوها می باشد .

به عبارت دیگر موتورهای جستجوی پیشرو ، مانند  گوگل ، یاهو ، بینگ ، از خزنده ها برای یافتن صفحات نتایج جستجوی الگوریتمی خود استفاده می کنند. صفحاتی که از سایر صفحات نمایه شده در موتور جستجو پیوند داده شده اند .

خزنده های موتور جستجو ممکن است در هنگام جستجوی سایت به عوامل مختلفی توجه کنند. هر صفحه توسط موتورهای جستجو جمع آوری و ایندکس نمی شود. فاصله صفحات از دایرکتوری ریشه یک سایت همچنین می تواند عاملی در خزیدن یا نشدن صفحات باشد.

خزنده های موتورهای جستجو

 

چند نکته مهم در سئو سایت

برای اطمینان از جایگاه مناسب برند شما در موتورهای جستجو باید مراقب باشید که نکات زیر را به خاطر بسپارید –

موتورهای جستجو می خواهند با ارجاع کاربران به وب سایت ها و محتوایی که بیشترین ارتباط را با آنچه کاربر دنبال می کند  ، کارهای خود را به بهترین وجه انجام دهند. این با توجه به محتوای سایت ، سرعت بارگذاری سایت  ، تعداد دفعاتی که سایت  از طریق سایر منابع آنلاین معتبر به آن لینک می شود و تجربه کاربر ، از جمله طراحی ، پیمایش و نرخ پرش ، تعیین می شود.

مواردی که موتورهای جستجو نمی خواهند عبارتند از:

پر کردن کلمات کلیدی ، خرید پیوندها و تجربه نامناسب کاربر (تبلیغات زیاد و نرخ پرش زیاد).

نامگذاری دامنه برای نام تجاری کلی شما مهم است. به عنوان بهترین روش ، از دامنه های ریشه زیر شاخه (example.com/events) در مقابل زیر دامنه ها (events.example.com) استفاده کنید. سایر روش های مناسب با نام دامنه استفاده از دامنه ها و کلمات کلیدی سازگار در URL است.

برای انواع مختلف نتایج بهینه سازی کنید. علاوه بر بهینه سازی برای تجربه دسک تاپ ، در کنار سایر رسانه ها روی بهینه سازی تلفن همراه و رایانه لوحی نیز تمرکز کنید.

محتوای سایت باید دارای برچسب عنوان و توضیحات متا باشد. اگرچه برچسب های متا مانند گذشته مهم نیستند.

امروزه رسانه های اجتماعی اساساً بازاریابی دهان به دهان هستند. واداشتن افراد برای ارتباط آنلاین با شما در عرصه های اجتماعی به انتشار این خبر در مورد اینکه داستان شرکت شما چیست و محصولات و خدمات شما چه هستند  کمک می کند.

سئو و شبکه های  اجتماعی – دیجیتال مارکتینگ

برای بسیاری از تیم ها ، افراد مختلفی وجود دارند که به طور جداگانه در سئو و شبکه های  اجتماعی کار می کنند. با این حال ، این سناریو  در حال تغییر هستند .

این دو ممکن است هنوز رسماً به تیم های جداگانه ای تعلق داشته باشند ، اما بازاریاب های شبکه های اجتماعی باید اطلاعات بیشتری در مورد دستور کار استراتژیست SEO داشته باشند ، بنابراین استراتژی SEO می تواند همزمان با ارتقا محتوا باشد.

استراتژیست های SEO نیز باید از نحوه کار با بازاریاب های شبکه های اجتماعی بدانند تا علائم اجتماعی مورد نیاز خود را برای اطمینان از رتبه بالای جستجو  دریافت کنند.

رکن اساسی و مشترک آنها محتوا و تولید محتوا می باشد . انتخاب رسانه و نوع عرض هر کدام ممکن است متفاوت باشد اما در یک راستا بودن و هدف مشترک داشتن هم در کلیات و هم گاهی در جزئیات بسیار مهم است .

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی SMM – ترجمه Social Media Marketing است .

“بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) استفاده از وب سایت های رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات یک شرکت است.”

اما این تعریف چیزی واقعاً مهم را از دست داده است. بیایید آن را ساده تر و روشن تر کنیم:

“بازاریابی در شبکه های اجتماعی فرآیند ایجاد محتوای متناسب با هر بستر رسانه اجتماعی برای ایجاد مشارکت و ارتقا تجارت شماست.”

بازاریابی در شبکه های اجتماعی در واقع ارتباط با مخاطبان یا مشتریان شما و کمک به آنها برای درک بهتر برند شما است. این فوق العاده برای رشد کسب و کار شما مفید است.

تصور کنید برای اولین بار قصد ایجاد یک ارتباط خوب با کسی را برای معرفی خود و محصول یا خدمات خود را دارید .

آیا اگر با آن شخص ملاقات کنید و چیزهایی خسته کننده یا بی معنی بگویید ، موفق خواهید شد؟

جالب و مفید بودن آن چیزی است که برای دیگران مهم است ، به صورت خلاصه داشتن حرفی برای گفتن .

درست مانند دنیای آفلاین ، موفقیت شما در بازاریابی در شبکه های اجتماعی تا حد زیادی به توانایی شما در یافتن و خوشحال کردن مخاطبان هدف بستگی دارد تا آنها از برند شما خوششان بیاید و داستان های شما را با دیگران به اشتراک بگذارند.

تلاش شما برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی هیچ نتیجه ای نخواهد داشت اگر داستان شما ارزش اشتراک گذاری ندارد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست

چرا شبکه های اجتماعی – دیجیتال مارکتینگ

شبکه های اجتماعی ، رسانه های اجتماعی مانند قیس بوک ، اینستاگرام ، گوگل پلاس ، لینکداین ، پینترست ، ساندکلود و … می باشد .

شبکه های  اجتماعی به تأثیرگذارترین و مهمترین فضای مجازی تبدیل شده اند که در آن از پلتفرم نه تنها برای شبکه های اجتماعی استفاده می شود بلکه راهی عالی برای تبلیغات دیجیتالی برند و محصولات شما نیز محسوب می شود.

قدرت رسانه های اجتماعی قابل ستایش است زیرا شما می توانید در عرض چند ثانیه از ارسال آگهی به تعداد زیادی از افراد دسترسی پیدا کنید ، به شما کمک کند هزینه های خود را کاهش دهید و تبلیغات خود را از طریق این تبلیغات در شبکه های اجتماعی به مخاطبان بالقوه خود برسانید.

با وجود تعداد زیادی از کاربران آنلاین ، که تقریبا 59٪ از جمعیت جهان است ، بازاریابان نباید شانس خود را برای بازاریابی در این بخشهای دیجیتال که می توانند به حداکثر تعداد خریداران بالقوه در مقایسه با بازاریابی رسانه های چاپی یا تلویزیونی برسند ، از دست بدهند.

چرا بازاریابی در شبکه های اجتماعی مهم است؟

مصرف کنندگان امروزی وقتی می خواهند درباره یک سازمان یا محصول اطلاعات بیشتری کسب کنند ، عجله می کنند تا به مرور رسانه های اجتماعی بپردازند. فرقی نمی کند که خانم خانه دار ، دانش آموز یا دانشجو و یا مدیر یک شرکت بزرگ باشد .

اگر حضور در شبکه های اجتماعی نداشته باشید چه می کنید؟ شما یک فرصت عالی برای معرفی برند ، خدمات و محصولات خودرا از دست داده اید .

به این آمار از اوبرلو  www.oberlo.com نگاهی بیندازید تا درک کنید که چرا داشتن یک استراتژی مناسب بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای موفقیت در تجارت در سال 2020 و بعد از آن ضروری است:

71٪ از مصرف کنندگان که تجربه مثبتی با یک برند  در شبکه های اجتماعی داشته اند ، احتمالاً این مارک را به دوستان و خانواده خود توصیه می کنند.

فیس بوک به تنهایی بیش از 2.7 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد.

مشتریان و چشم اندازهای شما هر روز ، چندین بار در روز از کانال های رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. این وبلاگ را بررسی کنید تا بدانید یک فرد متوسط ​​چه مدت در شبکه های اجتماعی می گذرد.

رسانه های اجتماعی مکانی ایده آل برای مارک هایی است که می خواهند اطلاعاتی در مورد علاقه و سلیقه مخاطبان خود کسب کنند. به روشی که کارشناسان می بینند ، شرکت های هوشمند همچنان به سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی برای دستیابی به رشد پایدار تجارت ادامه می دهند.

چه بخواهید یک محصول جدید یا یک کسب و کار راه اندازی کنید ، رسانه های اجتماعی بهترین صفحه برای ایجاد یک هیاهو در مورد ابتکارات شما هستند. هرچه بیشتر به سمت آینده تجارت الکترونیکی حرکت می کنیم ، واضح است که بازاریابی در شبکه های اجتماعی فقط یک گزینه نیست.

در یک فضای رقابتی فزاینده ، کسب و کار شما توانایی از دست دادن رسانه های اجتماعی را ندارد.

این امر به ویژه در فضای تأثیرگذار رسانه های اجتماعی ، جایی که هزاران کسب و کار  جدید هر روز یک برند را شروع می کنند ، رقابتی است.

 

5 مزیت بازاریابی در شبکه های اجتماعی

مفهوم بازاریابی شبکه های اجتماعی در طول سال ها تکامل یافته است. چند سال پیش ، تنها هدف استفاده از کانال های رسانه های اجتماعی تولید ترافیک وب سایت بود.

امروزه به چیزی فراتر از مکانی برای پخش محتوا تبدیل شده است.

شما می توانید یک استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا به طیف گسترده ای از مزایای ایجاد ارتباط دو طرفه با مشتریان بالقوه برای گسترش دسترسی به هر چیزی که می فروشید ، برسید. من قصد دارم 5 مزیت برتر بازاریابی در شبکه های اجتماعی را ذکر کنم:

ارتباط با مخاطبین

هیچ چیز بدتر از مواجهه بایا افرادی که قبلاً با نام تجاری شما تعامل نداشته اند وجود ندارد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی درها را به روی ابزارها و تاکتیک هایی باز می کند که گرم کردن مخاطبان جدید برای تجارت شما را آسان می کند.

فیس بوک و سایر سیستم عامل های اجتماعی به شما امکان می دهند از محتوا برای ارتباط با مخاطبان بالقوه و گرم کردن آنها استفاده کنید. گرچه جلب توجه مردم دشوار است .

به عنوان مثال ، ایجاد یک تبلیغ ویدئویی جالب در فیس بوک می تواند مردم را به شناخت بیشتر در مورد شما سوق دهد.

 

از طریق صفحات اجتماعی  روابط قوی تری با مشتریان ایجاد کنید .

اگر فکر می کنید بازاریابی در شبکه های اجتماعی کاملاً مربوط به فروش و تبلیغ است ، دوباره فکر کنید.

کسب و کارهای  موفق برای ایجاد روابط پایدار با مخاطبان شبکه های اجتماعی خود ارتباط برقرار می کنند.

به جای فروش محصولات یا خدمات خود ، می توانید به سادگی از پیروان شبکه های اجتماعی خود در مورد محصولات خود پرسش  کنید یا مواردی را که می تواند زندگی را برای مخاطبان شما راحت کند به اشتراک بگذارید.

با این روش اعتماد ایجاد می کنید و به آنها نشان می دهید که چقدر به نیازها و نظرات آنها اهمیت می دهید.

همیشه قبل از اینکه بخواهید از شما خرید کنند  ، باید ابتدا به آنها خدمت کنید.

به عنوان مثال ، یکی از بهترین استراتژی های ما در شبکه های اجتماعی که از آن استفاده می کنیم ، انجمن فیس بوک تعاونی کارآفرین است.

گروه فیس بوک یک روش عالی برای استفاده از رسانه های اجتماعی برای رشد مخاطبان وفادار افرادی است که برای یک عمر از تجارت یا نام تجاری شما دفاع می کنند.

 

افزایش لید  و بالا بردن نرخ  تبدیل توسط صفحات اجتماعی

Lead اصطلاحی است که در بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری زیاد آن را شنیده اید. این اصطلاح در مورد سازمان ها، شرکت ها یا افرادی به کار برده می‌شود که از طرق مختلف با محصولات یا خدمات ما آشنا می‌شوند و ممکن است قصد خرید از ما را پیدا کند. درواقع این مشتری یک مشتری بالقوه است که ما می‌توانیم او را به خرید هدایت کنیم. درواقع هرچه Lead بیشتری برای کسب و کار خود جمع کنیم احتمال اینکه بتوانیم آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل کنیم بیشتر است.

شما زمانی می‌توانید یک مشتری را Lead یا مشتری بالقوه بنامید که اطلاعات تماس او را داشته باشید تا بتوانید او را به مراحل بعدی هدایت کنید.

صفحات اجتماعی  مانند فیس بوک ، اینستاگرام ، توییتر و لینکدین به شرکت ها امکان تولید Lead  بیشتر را می دهند.

بازاریابی ویدئویی ، تبلیغات تبلیغاتی پرداخت شده ، هدایا و انتخاب های رایانامه برخی از استراتژی های اصلی برای جذب چشم انداز به کانال فروش شما هستند.

از آنجا که همه چیز به صورت آنلاین اتفاق می افتد ، SMM روشی قابل اندازه گیری ، سریعتر و آسان تر برای ایجاد یک پایگاه داده از مشتریان بالقوه  است. با افزایش دید ، کسب و کار شما فرصت های زیادی برای تبدیل پیدا می کند.

محتوای جذاب می تواند طرفداران شبکه های اجتماعی شما را به وب سایت شرکت شما هدایت کند و آنها را به مشتریانی وفادار تبدیل کند.

Lead Generation

کسانی که در دنیای کسب و کار و بازاریابی آنلاین فعالیت دارند با مفهوم Lead Generation به خوبی آشنا هستند. اما مفهوم آن چیست؟ Generation درواقع به فرایندی گفته می‌شود که یک شرکت یا کسب و کار با استفاده از این فرایند به تولید لیدهای جدید می‌پردازد.

Lead ها معمولا به نوعی به یک برند یا یک محصول علاقه نشان می‌دهند. درواقع یک استراتژی Lead Generation به جمع آوری نشانه ها و اطلاعاتی می‌پردازد که می‌تواند Lead ها یا همان مشتریان بالقوه را به مرحله بعدی فروش هدایت کند.

در بازاریابی دیجیتال تولید Lead تازه شروع کار است و نباید به آن دل خوش کنید. شما باید پس از اینکه مشتریان بالقوه خود را شناسایی و تولید کردید آن‌ها را به مراحل بعدی فروش برسانید. پس از تولید Lead شما باید از طریق بازاریابی درونگرا آن‌ها را به سمت مراحل بعدی خرید سوق دهید. بازاریابی درونگرا شامل بازاریابی شبکه های اجتماعی، تولید محتوا و غیره است.

صفحات اجتماعی و رقبای شما

چیزهای زیادی برای یادگیری از حضور رقبای خود در شبکه های اجتماعی می توانید به دست آورید . به خصوص اگر تازه شروع به کاوش در رسانه های اجتماعی کرده اید و ایده های خوبی در زمینه بازاریابی ندارید.

شرکت های پیشرو همیشه رقابت خود را رصد می کنند تا ببینند چه چیزی برای آنها مفید است. پیگیری آنچه رقبا در نظر دارند باید بخشی اصلی از استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما باشد.

شما می توانید آزمایش چیزهایی را شروع کنید که برای رقبای شما مفید بودند .

اگر دوست دارید ببینید رقبای شما چه نوع تبلیغات فیس بوکی را به مخاطبان خود نشان می دهند ، می توانید با مراجعه به کتابخانه تبلیغات Facebooks ، همه کارهای آنها را در اینجا مشاهده کنید.

شبکه های اجتماعی کم هزینه و مقرون به صرفه است

بازاریابی در شبکه های اجتماعی احتمالاً مقرون به صرفه ترین و متنوع ترین راه تبلیغ یک تجارت است.

ایجاد نمایه در اکثر سایت های شبکه های اجتماعی هزینه ای ندارد. درصورتی که بخواهید برای تقویت محتوای خود یک کمپین پولی اجرا کنید ، هزینه آن در مقایسه با سایر سیستم های تبلیغاتی نسبتاً کم است.

همیشه برای بهبود نتایج تبلیغات دیجیتالی می توانید کاری انجام دهید. یکی از مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی این است که به شما امکان می دهد عملکرد خود را ردیابی کرده و استراتژی خود را با استفاده از داده های بلادرنگ تنظیم کنید.

بازاریابی مفهومی

حتما می‌دانید که بازاریابی مدل‌های بسیار زیادی دارد و هدف از انجام هر بازاریابی متفاوت است. در سال ۲۰۱۲ نوعی از بازاریابی به اسم بازاریابی مفهومی تحت وب به وجود آمد و رفته رفته رونق زیادی پیدا کرد. بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing در سال‌های بعد ارزش و اعتبار بیش‌تری پیدا کرد و به همین خاطر به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های بازاریابی تبدیل شد.

تعریف بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing

بیش‌تر کارشناسان بازاریابی مفهومی را نسل بعدی بازاریابی محتوایی می‌دانند؛ بیل‌گیتس در سال ۱۹۹۶ عبارت پادشاه محتوا است را بیان کرد اما امروزه عمق و زوایای بیش‌تری از این عبارت در بین کسب‌وکارها مشخص شده است.
«بازاریابی محتوایی به معنای انتقال محتوا به مخاطبین مناسب از کانال مناسب و در زمان مناسب است».
پس شاید شما هم تا این قسمت از مطلب متوجه شده باشید که بازاریابی مفهومی چیزی فراتر از خود محتوا است. در بازاریابی محتوایی قرار است که ما یک محتوای اصولی را از کانالی مناسب به مخاطب برسانیم. البته این فرآیند باید در زمانی مشخص اتفاق بیافتد تا بیش‌ترین اثرگذاری صورت بگیرد. معمولا در بازاریابی مفهومی تمرکز بر خود محصول یا آن خدمت نیست بلکه تمرکز اصلی بر ایجاد رابطه و معرفی یک سبک زندگی جدید است. بازاریابی مفهومی یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی است و به همین خاطر است که اطلاعات چندانی از آن در سطح اینترنت نیست.
حتی ممکن است در سال‌های آینده زوایای پنهانی از این بازاریابی شناخته و معرفی شود که امروز توجهی به آن نشده است. معمولا روش‌های مختلف بازاریابی در طول زمان دچار تغییراتی می‌شوند و حتی این تعاریف توسط سازمان‌های مربوطه جهانی هم هر چند سال یک بار به شکل کامل تغییر می‌کنند یا اصلاح می‌شوند. معمولا تغییرات مفاهیم بازاریابی بر اساس داده‌های روز اتفاق می‌افتد.

مقایسه بازاریابی مفهومی با بازاریابی محتوایی

همان طور که در قسمت‌های بالا گفته شد بازاریابی مفهومی نسل بعدی بازاریابی محتوایی است و باتوجه به این که موضوع نوپا است هنوز به شکل کامل جا نیفتاده است. شما در بازاریابی محتوایی صرفا سعی می‌کنید مطالب و محتواهای مناسبی را در وبلاگ یا صفحات اجتماعی شرکت خود قرار دهید، اما در بازاریابی مفهومی شما باید مطالب را در زمان مناسب و از کانال مناسب به مخاطب برسانید. در حقیقت بازاریابی مفهومی کمی دقیق‌تر و پیشرفته‌تر از بازاریابی محتوایی است.

وجوه بازاریابی مفهومی

بازاریابی مفهومی ۷ وجه‌ مختلف دارد که این وجوه باید در کنار هم باشند تا بازاریابی مفهومی به شکل درستی اجرا شود. این ۷ وجوه به شکل زیر است.

ارتباطات: یک شخص ممکن است به‌عنوان یک کارمند، کارآفرین و… در بخشی از جامعه خدمت کند
زمان: زمان یکی از عوامل ناپایداری اطلاعات است. زمان می‌تواند به عنوان مشخص کننده ارتباط بین خدمات است و اگر اطلاعات در زمان درستی به مخاطب ارائه نشد امکان از بین رفتن اطلاعات یا نادیده گرفتن اطلاعات وجود دارد.
موقعیت: موقعیت جغرافیایی هم یکی از مهم‌ترین وجوه بازاریابی است که باید توجه ویژه‌ای شود. شما باید خدمت یا محصول خود را بر اساس موقعیت جغرافیایی طراحی کنید.
فرآیند تجاری: فرآیند تجاری معمولا به شما کمک می‌کند تا بتوانید روند مشخص و درستی برای بازاریابی محصول‌تان در پیش بگیرید.
نقش: معمولا نقش‌ها بستگی به شرایط دارند. همان طور که یک شخص می‌تواند در عین همسر بودن، مادر هم باشد در بازاریابی مفهومی نیز نقش‌های زیادی وجود دارند.
احساس: معمولا اشخاص در مواجهه با مشکلات به وجود آمده احساسات مختلفی بروز می‌دهند و این احساسات یکی از وجود هفت گانه بازاریابی مفهوم است.
قصد: برای آینده‌نگری محصول یا خدمت خود باید از وجه «قصد» کمک بگیرید. این وجه کمک زیادی به ماندن شما در بازار دارد و باعث می‌شود جایگاه شما در بین رقبا حفظ شود.

معایب بازاریابی مفهومی یا Contextual Marketing

بازاریابی مفهومی هم مانند دیگر نوع‌های بازارایابی مشکلاتی دارد و رفع این مشکلات باید بر اساس تجربه و هدف شرکت مرتفع شود. مهم‌ترین مشکل بازاریابی مفهومی این است که امری زمان‌بر  است. استفاده از بازاریابی مفهمومی شاید نیاز به حداقل یک سال زمان داشته باشد تا نتیجه آن مشخص شود و از طرفی منابع زیادی را از شرکت شما درگیر می‌کند اما اگر به شکل درست و اصولی به کار گرفته شود می‌تواند کمک زیادی به شما داشته باشد.

 

 

در اینجا یک برنامه 7 مرحله ای برای توسعه استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی برنده وجود دارد:
مرحله 1: اهداف و معیارهای مشخص را تنظیم کنید
از حضور در شبکه های اجتماعی می خواهید چه چیزی بدست آورید؟ خواه می خواهید میزان دسترسی خود را با پیروان افزایش دهید یا دلار و سنت بیشتری کسب کنید ، اهداف و معیارهای خود را به روشنی تعریف کنید.

چرا شرکت شما در وهله اول در شبکه های اجتماعی فعال است؟ بدون داشتن هدف مشخص در ذهن خود ، نمی توانید مسیر درست را تعیین کنید.

بنابراین ، اهداف خود را با استفاده از چارچوب هدف S.M.A.R.T تعیین کنید ، به این معنی که هر یک از اهداف شما باید باشد:

خاص: هرچه درباره اهداف خود مشخص تر باشید ، تنظیم یک استراتژی و انتظارات راحت تر خواهد بود. اگر می خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید ، در مورد چگونگی انجام این کار مشخص باشید. بگذارید بگوییم هدف شما این است که ماهانه 250 دنبال کننده جدید خود را در Instagram دنبال کنید.

قابل اندازه گیری: وقتی اهداف مشخصی تعیین می کنید ، سنجش موفقیت شما آسان تر می شود. اگر ماهانه 250 فالوور جدید نمی گیرید ، می توانید برای بهبود نتایج ، استراتژی خود را تغییر دهید.

دست یافتنی: بعضی اوقات شرکت ها بیش از حد بلند پروازانه عمل می کنند و در نهایت اهداف غیرواقعی و غیرقابل دستیابی را تعیین می کنند. با توجه به منابع خود مطمئن باشید که هدف شما قابل دستیابی است. اکنون تولید 250 فالوور جدید در اینستاگرام کاملاً قابل دستیابی است.

مرتبط: اهداف بازاریابی شما در شبکه های اجتماعی چه تاثیری در نتیجه کار شما دارد؟ آیا افزایش اینستاگرام به شما در دستیابی به اهداف تجاری کمک می کند؟ اهداف مربوطه با اهداف کسب و کار همسو هستند.

با محدودیت زمانی: اطمینان حاصل کنید که مهلت تعیین شده است. باز هم ، هنگام انجام این کار واقع بین باشید.

ممکن است دشوار باشد فهمید که افزایش در رسانه های اجتماعی شما در زیر چقدر ارزش دارد. بنابراین ، توصیه می شود بر معیارهایی مانند نرخ تبدیل ، کلیک و تعامل تمرکز کنید.

شما ممکن است اهداف مختلفی را برای هر شبکه رسانه اجتماعی تعیین کنید و عملکرد خود را بر اساس آن ردیابی کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی را شروع کنید

بازاریابی  شبکه های اجتماعی بسیار مهم است . بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی فقط ایجاد اکانت در فیسبوک یا اینستاگرام نیست . داشتن استراتژی مناسب ، تولید محتوا و پی گیری آن می تواند  مشکل باشد. با این حال ، با نکات و ابزارهای مناسب ، می توانید بهترین نتایج را بگیرید.

 

منبع :

https://www.tutorialspoint.com/digital_marketing/digital_marketing_seo.htm

https://blog.hubspot.com/marketing/what-is-digital-marketing

https://neilpatel.com/what-is-digital-marketing/

دیدگاهتان را بنویسید