9 راه برای تقویت اعتبار دامنه

اعتبار دامنه

Domain Authority یا اعتبار دامنه که به اختصار  DA  ذکر می شود معیاری برای رتبه بندی است . اعتبار دامنه  پیش بینی می کند یک سایت چگونه به صورت آنلاین رتبه بندی می شود . در مقیاس 1 تا 100 می رود – هرچه به 100 نزدیکتر باشید ، احتمال رتبه بندی در صفحات نتیجه موتور جستجو (SERP) بهتر می باشد  ، بنابراین کلیک های بیشتری خواهد داشت .

برای دیدن رتبه بندی سایت شما در حال حاضر ، برای آزمایش DA خود به Link Explorer رایگان Moz مراجعه کنید.

فقط URL وب سایت خود را در نوار جستجو تایپ کنید و روی “تجزیه و تحلیل” کلیک کنید.

به یاد داشته باشید: اگر DA اتوریتی دامنه سایت شما  کوچکتر از 30 تا 50 است ، رتبه مناسبی ندارید و باید آنرا بهبود دهید . البته باید صبر هم داشته باشید .

فهرست مطالب

دامین آتوریتی یا اعتبار دامنه چیست ؟

دامین آتوریتی بر اساس داده های جمع آوری و ایندکس شده Mozscape که ربات پایشگر Moz می باشد محاسبه می گردد. به علاوه پارامترهای تعداد لینک ها، MozRank، MozTrust و تقریبا 40 پارامتر دیگر در محاسبه آن دخیلند. در محاسبه دامین اتوریتی از یک مدل هوش مصنوعی استفاده می شود تا بهترین الگوریتمی که داده های Mozscape را به رتبه سایت ها در نتایج جستجو ربط می دهد را بیابد.

در حالی که MozRank میزان محبوبیت لینک ها و تعداد لینک ها, تعداد دامنه هایی که به سایت شما لینک داده اند را بیان می کند، دامین آتوریتی و پیج آتوریتی، میزان قابلیت گرفتن رتبه توسط سایت شما را نشان می دهند.

از آنجا که دامین آتوریتی بر اساس یک مدل هوش مصنوعی محاسبه می گردد، در اغلب مواقع و با انتشار یک نسخه جدید از Mozscape، امتیاز سایت ها معمولا دچار نوسان می گردد. به همین دلیل در ذهن داشته باشید که از دامین آتوریتی در مقایسه نسبی سایت ها با یکدیگر استفاده کنید، و این عدد نمی تواند بیانگر مقدار مطلق تلاش های شما در سئو سایتتان باشد. به عبارت دیگر انتظار نداشته باشید که با ارتقا سئو سایت، این عدد نیز همواره افزایش یابد.

مقایسه دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

دامین آتوریتی امتیازیست که به کل دامنه داده می شود، در حالی که پیج آتوریتی یا اعتبار صفحه، امتیازیست که به قدرت هر صفحه از یک سایت داده می گردد.

چگونه بر روی دامین آتوریتی تاثیر بگذاریم؟

تاثیر گذاشتن بر روی دامین آتوریتی و به صورت مستقیم کار سختیست. این عدد حاصل شده از تاثیر متغیر های دیگری مانند MozRank، MozTrust، تعداد لینک ها و سایر عوامل است. این عدد قادر است که تخمین زننده میزان رقابت سایت شما در نتایج جستجوی گوگل باشد. از آنجا گوگل فاکتورهای زیادی را در نظر می گیرد، اگر استانداردی بخواهد آن را محاسبه کند، می بایست عوامل بسیار زیادی را در الگوریتم خود وارد کند.

بهترین راه حل برای تاثیر گذاشتن بر روی دامین آتوریتی، ارتقا سئو سایت است. مخصوصا به بک لینک های خود می بایست بسیار اهمیت دهید که این پارامتر بر روی Mozrank و Moztrust نیز بسیار تاثیرگذار است.

فاکتورهای مهم سئو سایت مربوط به دامنه

  •  عمر دامنه : هر چه مدت زمان ثبت دامنه شما قدیمی تر باشد ، بهتر است .
  •  وجود کلمه کلیدی در نام دامنه سایت .
  • وجود کلمه کلیدی در ابتدای نام دامنه سایت .
  • تمدید چندین ساله دامنه : هر  چقدر شما دامنه را برای مدت طولانی تری خرید کنید بهتر است . مثلا به جای یکسال ، 5 سال دامنه را تمدید و خرید کنید .
  • کلمه کلیدی در زیر دامنه سایت یا ساب دامنه
  • سابقه دامنه : وجود سابقه بد یا حتی پنالتی یا بک لینک های معتبر
  • پسوند دامنه : دامنه های محلی بیشتر برای جستجوهای محلی فهرست می شوند .

چرا باید درباره اعتبار دامنه سایت اطلاعات کافی کسب کنید؟

این سوال را از افراد علاقه مند زیادی در این حوزه پرسیدیم و جوابی که از بیشتر آن ها گرفتیم، به طور عجیبی یکسان بود! از آن جایی که رتبه دهی به سایت ها توسط الگوریتم های گوگل
انجام میشود، معیارهای نمره دهی شرکت های دیگر نمیتواند به ما در پیش بینی جایگاه سایت کمکی کند. اگر بخواهیم به طور کامل تری جواب دهیم، دلایل زیر میتواند به طور کامل شما را متقاعد کنند که به DA سایت خود توجه چند برابری بدهید:

  • وقتی از دامین آتوریتی صحبت میکنیم، منظور ما این نیست که هر سایتی نمره بیشتری بگیرد، رتبه بالاتری هم در نتایج جستجو دارد. بلکه این معیار تنها مانند یک قطب نما راه درست را به ما نشان میدهد؛ یعنی اگر سایت شما با قوانین الگوریتم های گوگل هماهنگ باشد، DA شما به عدد 100 نزدیک تر خواهد بود. پس قطب نمای شرکت moz میتواند مانند قطب نمای گوگل عمل کند.
  • یکی دیگر از مزایای سنجش اعتبار سایت این است که وقتی بدانید سایت شما از نگاه یک منبع معتبر (مانند MOZ) چه امتیازی گرفته، نسبت به کیفیت واقعی سایت خود اطلاعات معتبری دریافت میکنید؛ در نتیجه میتوانید نقاط ضعف سایت خود را شناسایی و با استراتژی و برنامه ریزی، بازدید کنندگان بیشتری را روانه سایت خود کنید.
  • دامین آتوریتی در مقایسه بین سایت ها به شدت به کمک شما می‌آید. به عنوان مثال اگر بخواهید سایت های رقیب را شناسایی کنید و یکی از آن ها را به عنوان الگو انتخاب کنید، سایتی که DA بالاتری دارد، منبع خوبی برای الهام و الگو برداری برای سایت شما خواهد بود. ولی در نبود چنین چیزی، شما تنها به اطلاعات خودتان اکتفا میکنید و یک اشتباه کوچک میتواند ضربه سنگینی به استراتژی سئو سایت شما وارد کند.

آیا اتوریتی یا اعتبار  دامنه MOZ، تنها مرجع برای نمره دهی است؟

اولین بار خود شرکت گوگل بود که با استفاده از PageRank، ماهیت نمره دادن به سایت ها را در رتبه دهی به سایت ها اعمال کرد. بعد از مدتی گوگل به طور رسمی اعلام کرد که دیگر از پیج رنک، برای تعیین جایگاه سایت ها استفاده نمیکند.

پس از آن، شرکت های زیادی اقدام به طراحی نمونه های مشابه پیج رنک گوگل کردند. در کنار شرکت ماز، سایت Ahrefs، یکی از آژانس های بازاریابی معتبری است که از لحاظ اعتبار و تجربه در جایگاه خوبی قرار دارد. این سایت از Ahref Rank، دامین رنک و پیج رنک مخصوص خود برای تحلیل و آنالیز سایت ها استفاده میکند.

منابع دیگری (مانند Semrush) هم هستند که با استفاده از ابزارهای آنالیز اختصاصی خود، معیارهای دیگری برای تعیین کیفیت سایت های دیگر تعریف میکنند.

عوال تاثیرگذار در دامین آتوریتی چیست؟

حالا بیایید فرض کنیم که اعتبار دامنه سایت شما پایین است و میخواهید دست به کار شوید و این عدد را زیاد کنید. اولین چیزی که به ذهنتان میرسد این است که شرکت Moz چه مواردی را در تعیین ارزش دامنه تاثیر میدهد؟

بک لینک ها مهم ترین فاکتور در تعیین  اتوریتی دامنه DA هستند. ولی منظور ما این نیست که بدون هیچ تحقیقی شروع به گرفتن لینک های زیاد و بی کیفیت کنید. در واقع به جای اینکه به کمیت و تعداد لینک های ورودی به سایت خود فکر کنید، به معتبر بودن آن ها از نگاه گوگل فکر کنید. یک لینک زمانی از دید گوگل قابل اعتماد و مطمئن است که از دامنه هایی با عمر و اعتبار بالا که اسپم اسکور پایینی هم دارند گرفته شده باشد.

گاهی لینک های نامعتبر نتیجه معکوس می دهند . و اگر از این لینک های بد دارید باید آنها را حذف کنید .

علاوه بر لینک سازی، معیارهای دیگری هم در تعیین اعتبار سایت نقش دارند.

برخی معیارهای اتوریتی دامنه

  • سایت شما از شبکه های اجتماعی، سیگنال های قوی و مثبتی دریافت کند
  • عمر دامنه شما هر چه بیشتر باشد، شانس بیشتری برای اعتبار دامنه DA بالا دارید
  • مردم به برند شما در فضای آنلاین اشاره کرده باشند
  • کاربران بیشتری نام کسب و کار شما را جستجو کنند

چرا میخواهید ارزش دامنه خود را بیشتر کنید؟

ممکن است این سوال در ابتدا کمی برایتان عجیب باشد و از خودتان بپرسید:

«حالا که این معیار نشون دهنده کیفیت و ارزش یک سایته و خیلی ها از اون برای مقایسه عملکرد بهتر سئو استفاده میکنند، من هم میخوام DA سایت خودم را زیاد کنم!»

اجازه دهید یک بار دیگر به شما بگوییم که اعتبار دامنه نمیتواند تنها مرجع برای ارزیابی سئو یک سایت باشد؛ چراکه این مقیاس تنها نشان دهنده عملکرد خوب یک سایت در حوزه لینک سازی خارجی است و تضمینی برای کسب رتبه در کلمات کلیدی مشخص نیست. یعنی اگر هدف خود را تنها بر روی DA بالا قرار دهید، خروجی شما لزوماً افزایش رتبه در نتایج جستجو گوگل نخواهد بود.

آیا میتوان نتیجه گرفت که اعتبار دامنه سایت کاربردی ندارد؟

این عدد مانند تمام معیارهای سئو زمانی مفید است که بدانید دقیقاً با چه هدفی از آن استفاده میکنید. Domain Authority به خودی خود کاربردی ندارد ولی میتواند در شناسایی و آنالیز رقیبان به شما کمک شایانی کند. یعنی اگر بدانید ارزش سایت شما 30 است به تنهایی ارزشی ندارد؛ ولی اگر بدانید DA شما 30 و سایت های رقیب در بازه 40 تا 50 در نوسان اند، میتواند برای شما کاربردی تر باشد.

کاربردی تر به این معنی که میتوانید با بررسی و آنالیز سایت با اعتبار دامنه بالاتر، استراتژی و ساختار سئو سایت خود را بازبینی کنید و در صورت نیاز، آن را تغییر دهید. اگر به این نتیجه رسیدید، راهنمایی که در ادامه برایتان آوردیم به کارتان می‌آید.

چرا دامین آتوریتی سایت دائما در حال تغییر است؟

چون دامین آتوریتی و پیج آتوریتی، برایند مجموعه ای از عوامل است، پیدا کردن علت دقیق هر تغییر بسیار دشوار می باشد. اگر امتیاز سایت شما با افزایش یا کاهش رو به رو شد، یکی از عوامل زیر احتمالا در این مسئله دخیل است:

بک لینک های سایت شما اخیرا بسیار بیشتر شده، اما هنوز توسط ربات های پایش Mozscape مشاهده نشده اند. ممکن است منتظر چندین آپدیت برای Mozscape باشید تا بک لینک های خود را مشاهده کنید.
سایت های با آتوریتی بالا، افزایش لینک های زیادی داشته باشند و این مسئله با توجه به نسبی بودن دامین اتوریتی بر روی دامین آتوریتی شما نیز تاثیر گذاشته باشد.
از سایت هایی بک لینک دریافت کرده باشید که ارتباطی با رتبه بندی گوگل ندارند.
بعد از پایش ربات های Mozscape، تعداد بک لینک های شما افزایش یا کاهش داشته باشد.
دامین اتوریتی سایت شما در قسمت پایین یک تخمین قرار گرفته و به همین دلیل در فرایند رندسازی عدد، یک واحد از آن کم شده باشد.

نوسانات دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

کلید اصلی در درک مفهوم نوسانات دامین آتوریتی و پیج آتوریتی اینست که این متغییر ها در یک شکل ثابت نیستند. عوامل مثبت و منفی زیادی بر روی آنها تاثیر می گذارند. به همین علت حتی اگر سئو سایت ارتقا یابد، دلیلی بر افزایش آتوریتی سایت نیست. آتوریتی یک سایت همواره بیانگر بهبود سئو سایت نیست. به مثال زیر توجه کنید.

اگر سنگاپور بهترین هوای دنیا را داشته و میزان آلاینده های آن در دو سال متوالی همواره با کاهش رو به رو بوده باشد، آیا تضمینی برای اینکه این کشور همچنال بعد از دو سال در رتبه اول باشد، وجود دارد؟ این احتمال وجود دارد که کشورهای بعد از آن نیز به طور قابل توجهی در این دو سال میزان آلاینده های خود را کاهش داده و به رتبه های بالا رسیده و سنگاپور را حتی به رتبه دهم هم رسانده باشند. به خاطر اینکه عوامل دیگری نیز بر این رتبه بندی موثرند، رتبه سنگاپور، با اینکه در جهت مثبت حرکت کرده، اما کاهش یافته است.

دامین توریتی و پیج اتوریتی

دامین اتوریتی و پیج آتوریتی نیز مانند همین مثال هستند. با اینکه ممکن است تعداد لینک ها و کیفیت آن ها برای یک سایت در یک بازه زمانی ارتقا پیدا کرده باشد، اما تلاش رقبا بیشتر از شما بوده و دامین آتوریتی شما تغییر نکند و حتی کاهش نیز یابد. این حالت، ناشی از طبیعت سیستم های نسبیست. مجددا یاداوری می کنیم که مقدار آتوریتی، یک مقیاس نسبیست و به صورت مطلق محاسبه نمی شود.

9 راه حل کاربردی و موثر برای افزایش اعتبار دامنه

با تکنیک هایی که به شما معرفی میکنیم، قدم های مثبتی برای رشد اعتبار دامنه DA خود بردارید.

1 – سن دامنه یا Domain age – تقویت اعتبار دامنه

دامنه و سایت مانند یک فروشگاه می باشد ، هر چقدر مدت زمان کار آن طولانی تر باشد ، اعتبار بالاتری دارد .
دامنه سایت شما هر چقدر سن بالاتری داشته باشد اعتبار بیشتری دارد . اگر نام دامنه شما سن “قدیمی” نداشته باشد ، رتبه کمتری خواهد داشت و ممکن است کاربران آنلاین سایت شما را قانونی نبینند.

اما با داشتن یک نام دامنه قدیمی ، نه تنها کاربران سایت شما را قانونی تر می بینند ، بلکه دارای امتیاز DA بسیار بیشتری نسبت به نام دامنه های جوان هستند. به عبارت دیگر ، هر بار که دامنه خود را تغییر می دهید ، ممکن است  به آن صدمه بزنید  ، زیرا در واقع اعتبار خود را در این سال ها با شروع از ابتدا پایین آورده اید.

 

2 – سئو داخل صفحه  On-Page Optimization – تقویت اعتبار دامنه

وقت آن است که تمام موارد زیر را در صفحات خود بهینه کنید:

کد Code
محتوا  Content
ساختار سایت Site structure
برچسب های متا Metatags
سایر عناصر روی صفحه (H1 ، برچسب های عنوان ، برچسب تصویر Image ، معماری سایت و غیره).
بهبود DA شما با بهینه سازی می تواند بهبود پیدا کند و در موتورهای جستجو مانند گوگل رتبه بالاتری داشته باشید.

 

3. محتوای عالی ایجاد کنید – تقویت اعتبار دامنه

محتوای با ارزش بیشترین تاثیر را بر سئو و اعتبار دامنه سایت شما دارد .

آیا می خواهید پیوندهای با کیفیت بالا را از چندین دامنه جذب کنید؟ خبر خوب! جذابیت بیشتر سایت شما از طریق ایجاد محتوای با کیفیت بالا است که مورد توجه مخاطبان هدف شما قرار می گیرد.

بنابراین ، محتوای  ، قطعاً به شما کمک می کند تا نمره DA خود را بهبود بخشید (و حتی مزایای اضافی SEO را به شما می دهد).

 

4. بهبود لینک داخلی  Internal Link Improvement – تقویت اعتبار دامنه

وقتی پیوندهای داخلی شما بیشترین توجه را دارند ، چرا باید نگران کسب پیوندهای خارجی باشید؟ بله ، تمرکز بیش از حد روی پیوندهای خارجی باعث می شود که از پیوند داخلی استفاده نکنید.

بنابراین ، چرا پیوندهای داخلی؟ این پیوندها به بازدیدکنندگان کمک می کند آنچه را که می خواهند در وب سایت شما جستجو کنند ، بیابند. به این ترتیب ، بازدیدکنندگان بهترین تجربه کاربری را کسب می کنند ، در حالی که شما با افزایش نمره DA ، از مزایای آن بهره خواهید برد.

 

5. لینک غیر مفید را حذف کنید  Link Profile Clean-Up – تقویت اعتبار دامنه

بله بعضی لینک ها اثر منفی دارند و به آنها لینک ها بد می گوئیم .
داشتن لینک  تمیز ضروری است ، زیرا به شما کمک می کند تا نمره عالی DA را بدست آورید و آن را حفظ کنید.

برای پاک کردن مشخصات لینک  خود ، باید لینک های بد را از آن حذف کنید.

در این فرآیند ، می توانید از ابزارهایی مانند:

این ابزارها به شما کمک می کنند پیوندهای نامناسب یا ناخواسته را کشف کنید.

پس از اتمام بازرسی پیوند ، با دارندگان وب سایت تماس بگیرید تا یا پیوند را حذف کنند یا “برچسب nofollow” را اضافه کنند (پیوند را بی ارزش می کند). اگر این کار نکرد ، از ابزار Google Disavow برای حذف پیوندهای گفته شده از نمایه خود استفاده کنید.

 

منبع : https://www.webdesignerdepot.com/2020/11/9-ways-to-boost-your-domain-authority/

دیدگاهتان را بنویسید