سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟  پیشنهاد ما استفاده از اصول سئو و صبر برای کسب نتیجه مطلوب می باشد . سئو کلاه سفید شاید زمان بر و هزینه بر باشد، اما باید به دنبال آن بود . چون جواب می دهد . اما سئو کلاه سیاه ترفندهایی است که امکان کسب نیتجه معکوس در آن بسیار است .

در پاسخ به آنکه کلاه خاکستری چگونه است ؟ خود شامل اصولی است که بعضی مواقع افراد با تجربه از آن استفاده می کنند و جواب می گیرند . اما مانند شمشیر دو لبه است و گاهی نتیجه معکوس می دهد .

 

وقتی در جستجوی گروهی متخصص برای انجام یک پروژه ی «سئو» باشید، با طیف گسترده ای از گروه های فعال در این زمینه مواجه می شوید. گروه هایی که شما را درگیر پیشنهادات و وعده های فریبنده و اغواگرانه ای می کنند؛گزینه هایی که به واقع انتخاب را برای شما دشوار خواهند کرد. آنها دقیقا همان چیزهایی را می گویند که شما منتظر شنیدن آنها هستید و معمولا برای تحقق یک شبه ی رویایتان ارقام نسبتا خوبی را هم مطالبه می کنند.

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

«سئوکارها» چیزی به شما نخواهند گفت!

همه ی ما در اکثر مواردی که از کاری سررشته نداریم از جزئیات عملکرد مجری و یا پیمانکار بی اطلاع می مانیم. گاهی ممکن است یک مکانیک خودرو مدعی تعمیر و یا تعویض قطعه ای باشد که از نظر ما سالم و بی نقص بوده است و یا یک تعمیرکار موبایل هزینه هایی به مراتب بیش از آنچه انتظار آن را داشته ایم به ما تحمیل می کند و چون سردرآوردن از کارهای پیچیده و غیرقابل رویت آنها از عهده ی ما خارج است، عملا چاره ای جز اطمینان برایمان باقی نمی ماند.

نکته اینجاست که تکنسین مربوطه -راست یا دروغ- مواردی را به عنوان محدوده عملکرد و قطعات مورد استفاده مطرح می کند و اجرتی از آن بابت از شما مطالبه می کند؛ اما در موضوع «سئو» شرایط بطور کلی متفاوت خواهد بود.

سایت های مربوط به خدمات دهندگان «سئو» پر است از مطالب تخصصی، اصول، بایدها و نبایدها؛ اما آنچه به واقع به مورد اجرا گذاشته می شود لزوما آن چیزی نیست که در آن مطالب به آنها اشاره شده است. نحوه عملکرد سئوکارها در واقع چیزی شبیه به راز است . هر گروهی روش ها و رازهای خاص خود را دارد. هیچ دو گروهی عملکردی مشابه و یکسان ندارند. هیچ چارچوب و استاندارد مشخصی وجود ندارد و هیچ گزارشی از عملکرد آنها به شما نخواهد رسید. تنها چیزی که در نهایت به شما ارائه می شود «نتیجه» است ؛ نتیجه ای که معلوم نیست تا چند روز و یا چند ماه دیگر دوام داشته باشد.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئوی کلاه سیاه به مجموعه ای از تکنیک ها و روش هایی اطلاق می شود که به منظور فریب گوگل بکار گرفته می شوند. ترفندهایی زودبازده که می توانند در سریع ترین زمان یک سایت را در صفحه ی نخست نتایج گوگل جای دهند.

سئوی کلاه سیاه به جای نیاز مخاطب و جذب طبیعی بازدیدکنندگان، صرفا به روش های فنی و مشابه سازی آنها با الگوریتم های گوگل تمرکز دارد.

گوگل همواره تلاش کرده است تا مفیدترین و مرتبط ترین نتایج را برای جستجوی کاربران خود فراهم کند. در این راستا طی سالیان متمادی گوگل بارها و بارها الگوریتم های خود را تغییر داده است. الگوریتم هایی که دقت بالا و رسیدن به اطلاعات مفید و ارزشمند را مبنای عمل خود قرار داده اند.

با این وجود، تاکید کسب و کارها و بازاریابان اینترنتی بر حصول نتایج سریع و استفاده حداکثری از میانبرهای احتمالی شاخه ای از سئو را شکل داده است که گاهی شرکت های قدیمی و ریشه دار را نیز به اشتباه می اندازد.

این موضوع سبب شده است که توقعات کاذب و نابجایی در ذهن کارفرمایان شکل بگیرد. توقعاتی که گاهی عملکرد منطقی و اصولی سئوکاران حرفه ای و اخلاق محور را نیز زیر سوال می برند.

از طرف گوگل پنالتی شده ایم

الگوریتم هایی جدید گوگل همچون «پاندا» و «پنگوئن» قادرند تا در یک بازه ی زمانی کوتاه کلیه فعالیت ی مشکوک را رصد کنند و تکنیک های سئوی کلاه سیاه را تشخیص دهند. این الگوریتم ها پس از تشخیص این تکنیک ها علاوه بر خارج ساختن سایت های خاطی از صدر فهرست نتایج، امتیازات منفی و محدودیت هایی را برای آنها در نظر می گیرند. به این دسته از محدودیت ها و مجازات های گوگل در اصطلاح «پنالتی» می گویند.

در بسیاری از موارد پس از خروج سایت از صدر فهرست نتایج گوگل (صفحه ی اول) هیچ یک از مدیران سایت ها و شرکت های مربوطه متوجه این پنالتی نمی شوند. بی خبری آنها از این موضوع سبب می شود که تلاش های آتی آنها با شکست مواجه شوند و هیچ اقدامی در جهت خروج سایت از پنالتی گوگل انجام نگیرد.

استفاده از سئوی کلاه چه عواقبی را در پی خواهد داشت؟

همان طوری که در بالا اشاره کردیم، شناسایی تکنیک های کلاه سیاه توسط گوگل شما را در وضعیت پنالتی قرار می دهد. پنالتی بطور خلاصه دارای چند حالت زیر است:

  • تنزل رتبه از صفحه اول به صفحه دوم
  • تنزل رتبه از صفحه اول به صفحه پنجم و یا بیشتر
  • de-index شدن و خروج از مجموع نتایج ( ban شدن)
  • تنزل رتبه کل صفحات سایت
  • تنزل رتبه صفحه و یا صفحاتی از سایت
  • افت رتبه در بعضی از کلمات کلیدی مربوط به یک صفحه یا صفحاتی از سایت

 

تکنیک‌های سئو کلاه سیاه

در اینجا به 10 مورد از روش هایی اشاره خواهیم داشت که بطور معمول در سئوی کلاه سیاه مورد استفاده قرار می گیرند. روش هایی که شما می بایست با اطلاع و اشراف نسبت به آنها از انجام شان جلوگیری کنید.

1) مخفی سازی متن

در این تکنیک بخشی از متن، لینک ها و تگ های مرتبط و یا غیرمرتبط از نگاه مخاطبان پنهان نگاه داشته می شوند. محتوایی که صرفا جهت مشاهده ی موتورهای جستجو و اعمال تاثیرات آن تولید می شود. در این روش حجم زیادی از متن و محتوا با فونت بسیار ریز و با رنگی مشابه رنگ زمینه جایگذاری می شود. هرچند که با اضافه شدن قدرت تشخیص این روشها ، استفاده از این شگردها دیگر کارایی گذشته را نخواهد داشت و به عنوان بخشی از پروسه ی تلاش برای سئوی کلاه سیاه شناسایی خواهد شد.

2) تبادل لینک

در گذشته یکی از الگوریتم های اصلی گوگل در تشخیص سایت های مفید تعداد لینک هایی بود که سایت های دیگر به آن داده بودند. بعدها بسیاری از سایت ها از این روش برای افزایش رتبه خود در گوگل استفاده کردند.

تبادل لینک به روش های مختلفی انجام می شد، اما یکی از روش های معمول آن هماهنگی در جهت ارائه و دریافت لینک به سایت های مشابه و یا هم رده بود. استفاده ای افراطی که بعدها گوگل را وادار به اصلاح این الگوریتم کرد.

این روش نه تنها دیگر به هیچ وجه کارایی گذشته را ندارد، بلکه در مواردی به عنوان یک امتیاز منفی برای شما منظور خواهد شد. اساس این الگوریتم که هنوز هم برای گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است، لینک دهی به منابع و مآخذ مربوطه و یا معرفی مطالب مشابه و یا مرتبط می باشد.

3) مزرعه لینک

مزرعه ی لینک به زبان ساده شبیه به نوعی اتحاد است. اتحاد میان تعداد بسیار زیادی سایت که فاقد ارتباط موضوعی و محتوایی با یکدیگر هستند. در این روش شما با عضویت در یک سایت مرجع و با قراردادن کد مربوطه اجازه قرارگیری اتوماتیک تعداد زیادی لینک را در سایت خود می دهید. سایت هایی که هیچ ارتباط و سنخیتی با موضوع فعالیت شما ندارند. در عوض سایت مرجع نیز لینک سایت شما را در تعداد زیادی از سایت های غیرمرتبط درج می نماید.

الگوریتم های جدید گوگل این نوع از ترفرند را نیز شناسایی و خنثی می کنند. اما نکته ای که می بایست به آن توجه داشته باشید این است که گوگل بیش از آنکه به کمیت لینک های دریافتی شما اهمیت بدهد به کیفیت آنها اهمیت می دهد. این کیفیت حداقل با دو عامل اصلی تعیین می شود. نخست اعتبار سایت لینک دهنده و دوم ارتباط موضوعی و محتوایی آن با موضوع فعالیت شما.

بطور مثال، چنانچه شما دارای سایتی در حوزه خودرو باشید، دریافت لینک از سایتی که در زمینه تولید فرش فعالیت می کند، فاقد اثر مثبت برای شما خواهد بود.

4) خرید لینک

این روش نیز از جمله روش هایی است که گوگل در تلاش برای خنثی سازی آن است. سایت هایی که با دریافت مبالغ نسبتا بالایی اقدام به درج لینک مشتریان خود می کنند. خرید لینک به نوعی شبیه به قرارداد اجاره است. درج لینک به صورت ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و…

یکی از اشکالات اساسی این روش این است که معمولا پس از اتمام دوره ی پرداخت شما ، لینک از سایت لینک دهنده حذف می شود و گوگل در بازبینی های ادواری خود بطور حتم متوجه این موضوع خواهد شد.

5) تولید محتوای ماشینی

در این روش با استفاده از نرم افزارهای ویژه ای مطالب سایت های دیگر عینا و یا با اعمال کمترین تغییرات بر روی سایت شما بارگذاری می شوند. گاهی نیز این کپی برداری با ترکیب مطالب گوناگون و عمدتا غیرمرتبط و درج کلمات کلیدی شما در میان آنها صورت می گیرد.

6) استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی

این روش نیز از جمله روش هایی است که در سال های دور کارایی قابل قبولی داشته است و در حال حاضر دیگر کارایی گذشته را ندارند. در این روش کلمات کلیدی به صورت افراطی در متن تکرار می شوند. گاهی این تکرار به دو تا سه بار در یک جمله نیز می رسد.

7) سئوی افراطی

بر خلاف تصور شما، رعایت اصول فنی سئو همیشه نیز برای گوگل خوشایند نیست. گاهی پرداخت بیش از حد و افراطی به سئو واکنش منفی گوگل (Over-optimization) را در پی دارد.

8) محتوای بی کیفیت

درج حجم زیادی از محتوای بی کیفیت به زودی دست شما را در مقابل گوگل رو خواهد کرد. علاوه بر هوش مصنوعی گوگل که همواره در تلاش برای تشخیص کیفیت مطالب است یک موضوع دیگر نیز برای شما مشکل ساز خواهد شد. چنانچه از کدهای google analytics در سایت خود استفاده کرده باشید؛ گوگل به راحتی متوجه عدم مکث مخاطبان و بستن سریع صفحات شما خواهد شد. زود بسته شدن صفحات شما برای گوگل، بی ربط بودن و یا بی کیفیت بودن مطالب تلقی خواهد شد.

9) سوء استفاده از ریچ اسنیپ گوگل

ریچ اسنیپ ابزاری است که بطور حتم در نتایج جستجوی گوگل به چشمتان خورده است. چند ستاره که معمولا تعدادی از آنها نارنجی و یک یا دوتای آنها خاکستری هستند.

ریچ اسنیپ ابزار نقد و بررسی گوگل است و گاهی نتایج آن تاثیرات مثبت و قابلا ملاحظه ای در سئوی سایت شما دارند. اما استفاده ی نابجا و اسپمینگ در این روش بطور حتم با واکنش سریع گوگل همراه خواهد بود.

10) ساخت صفحات کاذب و هدایت شونده

یکی از روش های معمول در سئوی کلاه سیاه ساخت صفحات مرتبط و یا غیرمرتبطی است که با محتوای بسیار ضعیف که گاهی بدون طراحی ، تایپوگرافی و تصاویر مربوطه ساخته می شوند. صفحاتی که معمولا با استفاده از تایمر و یا روش های دیگر کاربر را بطور ناخواسته به صفحات اصلی و یا مهم سایت شما هدایت می کنند.

گاهی این صفحات بر مبنای کلمات کلیدی مورد نظر شما و بدون بهره گیری از مطالب مرتبط با آنها ساخته می شوند. یعنی صرفا عنوان صفحه و متاتگ ها دربردارنده ی کلمات کلیدی شما هستند و آنچه به نمایش در می آید هیچ ارتباطی با موضوع جستجو شده و مورد نظر مخاطب ندارد.

11) ایجاد بازدید کننده فیک

بعضی نرم افزار ها وجود دارند که بازدید کننده فیک برای وب سایت ایجاد می کنند . با اجرای این برنامه و دادن آدرس به سایت به صورت موقت هم رتبه الکسا افزایش می یابد و هم ممکن است به صورت موقت رنک سایت در موتورهای جستجو افزایش یابد . البته الان گوگل بسیار باهوش شده است

 

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئوی کلاه خاکستری در واقع راه رفتن بر روی لبه ی تیغ است. از یکسو تکنیک های کلاه سفید به اجرا در می آیند و از سوی دیگر برای بازدهی سریع تر و کاهش هزینه ها برخی از تکنیک های کلاه سیاه به شکلی محدود و برنامه ریزی شده به کار گرفته می شوند.

این ها همان روش هایی هستند که معمولا در بروزرسانی الگوریتم های گوگل با دقت بیشتری شناسایی می شوند. فرآیندی با ریسک بسیار بالا که انجام آن تنها از عهده ی سئوکارهای باتجربه برمی آید، آن هم به شکل مقطعی و با یک برنامه ریزی و زمانبندی هوشمندانه!

اما در هر صورت «سئو کلاه خاکستری» از آن دسته کارهایی است که انجام آن به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا زمان، انرژی و هزینه ی بکار رفته در انجام تکنیک های کلاه سفید شما را نیز به هدر خواهد داد.

تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری

تکنیک های کلاه خاکستری بطور تقریبی برگرفته از همان تکنیک های کلاه سیاه می باشند با این تفاوت که هنوز توسط گوگل به راحتی قابل شناسایی نیستند و یا در صورت شناسایی مشمول مجازات های سنگینی نمی شوند.

سئوی خاکستری حتی در مواردی به قلمرو اعمال غیراخلاقی نیز ورود می کند؛ روش هایی مانند ریپورت سایت های رقیب و یا ساخت بک لینک های Fake برای آنها به منظور تحمیل جرایم اسپمینگ به آنها. در اینجا به برخی از روش های متداول در «سئو کلاه خاکستری» اشاره ی کوتاهی خواهیم داشت.

1) خرید و استفاده از دامین های منقضی شده

در فضای وب آگهی های زیادی برای فروش وب سایت های غیر فعال و یا در حال تعلیق وجود دارد. همچنین سایت های مختلفی برای معرفی دامین های منقضی شده ایجاد شده اند. از نمونه ی ایرانی آن نیز می توان به مرجع ثبت دامین های .ir اشاره داشت. سئوکارهای کلاه خاکستری با خرید این دسته از سایت ها از سوابق و محتوای آنها به نفع خود استفاده می کنند. در خرید این قبیل سایت ها معمولا دو موضوع مدنظر قرار می گیرد؛ ارتباط موضوعی سایت با موضوع فعالیت مورد نظر و دوم بررسی عدم سوء پیشینه ی آن ، یعنی پنالتی گوگل!

2) اسپمینگ در شبکه های اجتماعی

سئوکارهای کلاه خاکستری معمولا تعداد زیادی از اکانت های شبکه های اجتماعی را ایجاد و از طریق ابزارهای مختلفی آنها را مدیریت می کنند. در این روش معمولا لینک مطالب سایت در شبکه های اجتماعی منتشر و به صورت اتوماتیک لایک و بازنشر می شود. اشتراک گذاری و تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی توسط گوگل رصد و به عنوان یکی از معیارهای امتیازدهی به سایت ها در نظر گرفته می شود.

3) لینک سازی شبکه ای یا PBN

لینک سازی شبکه ای زمانی صورت می پذیرد که سئوکار از تعداد نسبتا بالایی از دامین ها و سایت های فعال برخوردار باشد. سایت هایی که به ظاهر شبیه سایت های فعال و بروز هستند؛ اما در واقع شبکه ای خصوصی برای لینک دهی به سایت هایی هستند که سئوکار قصد بالا آوردن آنها را در گوگل دارد.

4) استفاده از رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی ها معمولا در سایت هایی منتشر می شوند که دارای بیشترین امتیاز مثبت در گوگل هستند. سایت هایی که عمدتا در حوزه اطلاع رسانی و خبر فعالیت می کنند. ریپورتاژ آگهی ساده ترین کاری است که می تواند بخشی از اعتبار این گروه از سایت ها را به شما منتقل سازد.

در این روش بک لینک ها بر اساس کلید واژه های دلخواه سئوکار و کارفرمای او در متن جایگذاری می شوند. البته ذکر این نکته ضروری است که در برخی از سایت ها، لینک های مندرج در قالب تبلیغ و یا رپورتاژ آگهی با استفاده از تگ های nofollow علامت گذاری می شوند. این تگ ها اثر مثبت بک لینک ها را خنثی می کنند.

5) تبلیغ در گوگل و افزایش ترافیک موقت

میزان ورودی سایت یکی از معیارهای امتیاز دهی در گوگل به حساب می آید. برخی از سئوکارها با پرداخت هزینه ی تبلیغات در گوگل میزان ورودی سایت را افزایش می دهند. این تکنیک هزینه ی نسبتا بالایی در پی دارد و استمرار آن به توان مالی کارفرما بستگی دارد. از سوی دیگر قطع این سرویس و افت میزان ورودی می تواند اثر منفی در رتبه ی یک سایت ایجاد نماید.

6) باز طراحی سایت

اعمال تغییرات فنی و ظاهری و یا بازطراحی سایت از نظر گوگل بسیار مطلوب خواهد بود؛ مخصوصا اگر اصول سئو و طراحی رسپانسیو در آن لحاظ گردد. گوگل نسخه ی جدید وب سایت ها را محتوای جدید می داند و برای آنها ارزش بیشتری قائل خواهد شد.

بازطراحی سایت با محوریت سئو تابع رعایت اصول و روش هایی است که انجام آن نیاز به تجربه و مهارت نسبتا بالایی دارد.

6) ایجاد کامنت

ایجاد کامنت در صفحات داخلی سایت دو نوع پالس مثبت برای گوگل ارسال می کند. نخست اینکه صفحه را بروزرسانی شده جلوه می دهد و دوم اینکه در میان آنها لینک هایی به صفحات داخلی و یا صفحات دلخواه جایگذاری می گردد.

7) قرار دادن لینک در خبرنامه سایت‌های پربازدید

در این روش لینک مورد نظر در درون خبرنامه ی هفتگی و یا ماهانه ی یک سایت پرطرفدار و محبوب گنجانده می شود. کاربران معمولا پس از باز کردن این نوع از ایمیل ها(خبرنامه ها) بر روی برخی از لینک های جذاب کلیک می کنند و از این طریق بازدیدکننده نسبتا قابل توجهی به سایت مورد نظر هدایت می شود.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید روشی است دیربازده، زمان بر ، هزینه بر و کاملا اصولی و منظم. در این روش سئو جایگرین بسیاری از عملکردهای ناکارآمد در حوزه ی بازاریابی و تبلیغات یک شرکت می گردد. هزینه های بازاریابی و تبلیغات را به شدت کاهش می دهد و مشتریان را به سرعت و سهولت به سمت شما می کشاند.

مزیت ویژه ی سئوی کلاه سفید ثبات قابل قبول آن و رشد متوازن صفحات متعدد سایت شما خواهد بود. منظور از رشد متوازن این است که صرفا صفحه ی اصلی سایت شما در کانون توجه گوگل قرار نمی گیرد، بلکه سایر صفحات داخلی و فروشگاهی شما نیز در فهرست 10 سایت صفحه ی نخست گوگل جای خواهند گرفت.

تکنیک‌های سئوی کلاه سفید چیست؟

سئوی کلاه سفید بر مبنای محتوا و رعایت اصول فنی انجام می گیرد و بطور خلاصه شما موارد زیر است:

رعایت اصول فنی در جهت افزایش سرعت بارگذاری صفحات
رعایت اصول فنی در درج مطالب، کلمات کلیدی، تصاویر و …
طرح ریزی استراتژی محتوا
نظارت بر کیفیت مطالب تولیدی
انتشار زمان‌بندی شده و منظم مطالب
نتیجه گیری
هیچ راه میانبری برای قرارگیری در صفحه ی نخست نتایج گوگل وجود ندارد و اگر در گذشته نیز ترفندهایی برای فریب گوگل وجود داشت، امروز هوش مصنوعی گوگل اجازه ی استفاده از هیچ ترفند سیاهی را نخواهد داد.

سعی کنید پیش از عقد قرارداد برای دریافت خدمات سئو با مجری توافق کنید تا شما را در جریان روند اقدامات انجام شده قرار دهد. نظارت بر عملکرد مجریان از آن جهت اهمیت دارد که شما را قادر می سازد از بهره گیری آنها از روش های نامتعارف و سئوی کلاه سیاه جلوگیری کنید.

پنالتی گرفتن از گوگل می تواند اعتبار چندین و چندساله ی شما را در گوگل خدشه دار کند و جبران آن مستلزم ماه ها تلاش و هزینه خواهد بود.

در صورتی که در رابطه با این مقاله سوالی دارید یا مشکلی در این خصوص برای شما پیش آمده می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان پرتال در میان بگذارید تا پاسخگوی شما باشیم. شما چه تجربه‌ای در رابطه با سئو کلاه سفید، خاکستری و سیاه دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید