وبلاگ چیست ؟

وبلاگ یا BLOG مخفف “Web Log” ، این اصطلاح به لیستی از ورودی های مجله ارسال شده در یک صفحه وب اطلاق می شود. هر کسی که می داند چگونه یک صفحه وب ایجاد و منتشر کند می تواند وبلاگ خود را منتشر کند.

به صورت ساده می توان گفت  وبلاگ محیطی برای گفتمان خودمانی تر هست که می تواند بخشی از سایت باشد یا بر روی سرویس های وبلاگ نویسی انتشار یابد .

وبلاگ محیط غیر رسمی تر و ساده تری دارند و انتشار مطالب از طریق وبلاگ ساده می باشد . وبلاگ می تواند آموزشی ، گزارش نویسی ، شرح حال نویسی و یا اسلوب های متفاوت دیگری باشد .

یکی از رایج ترین نوع وبلاگ وبلاگ های آموزشی هستند . این وبلاگ ها که می توانند بخشی از یک سایت هم باشند ، معمولا بازدید کننده گان بیشتری هم دارند .

برخی از میزبانان وب با ایجاد یک رابط کاربری که کاربران می توانند به سادگی یک ورودی متن را تایپ کرده و “انتشار” را برای انتشار وبلاگ خود بزنند ، این کار را آسان تر کرده اند.

به دلیل سادگی ایجاد یک وبلاگ ، بسیاری از افراد  حضور جدیدی در وب پیدا کرده اند. به جای نوشتن مطالب محرمانه در کتابی که هیچ کس قرار نیست ببیند ، اکنون مردم می توانند احساسات و تجربیات شخصی خود را با هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارند. بلاگ ها معمولاً روزانه ، ماهانه یا هرجای دیگر به روز می شوند.

وبلاگ چیست ؟

در پاسخ این پرسش ها به بررسی معنی بلاگ ( معنیblog ) می پردازیم بایستی گفت (weblog) ترکیبی از دو کلمه web به معنای شبکه جهانی و log به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت است. در واقع معنی وبلاگ یک صفحه شخصی یا گروهی می باشد که بصورت روزانه یا چند وقت یکبار با مطالب جدید بروز می شود که با توجه به درآمد وبلاگ نویسی مورد توجه قرار گرفته است.

بلاگ چیست تعریف وبلاگ در واقع یک صفحه وب است که معمولا به صورت کوتاه و خلاصه تهیه می شود و مطالب اغلب به ترتیب زمانی که منتشر شده اند، مرتب می شوند. همانند صفحات مجلات و یا روزنامه ها. محتوا و اهداف هر یک از وبلاگها به طور گسترده ای متفاوت است.

اما وبلاگ چیست و از چه چیزهایی تشکیل شده است؟ وبلاگ نویسی چیست وبلاگ نویس چیست و در نهایت چگونه یک وبلاگ خوب داشته باشیم یک وبلاگ وب از لینک ها و نظرات درباره سایر وب سایت ها گرفته، تا اخبار درباره شرکت ها و اشخاص، ایده های مختلف درباره مسائل روز، خاطرات روزانه، شعر و ادبیات، عکس و موزیک، نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری، خبرهای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و حتی مسائل تخیلی تشکیل شده است.

وبلاگ ها می توانند به دسته های متفاوتی تقسیم بندی شوند مسلما استفاده و معنی وبلاگ شخصی و گروهی متفاوت است. حال که با معنی blog آشنا شدید در امتداد مقاله به بررسی انواع وبلاگ می پردازیم.

وبلاگ شخصی چیست و چه تفاوتی با وبلاگ گروهی دارد؟

در پاسخ به سوال وبلاگ شخصی یعنی چه؟ باید بگوییم که افراد آنچه که در ذهنشان است را در blog خود بیان می کنند.یعنی یک وبلاگ شخصی زاده تفکرات و نظرات یک فرد است. بعضی دیگر وبلاگ های گروهی هستند و اهداف جمعی و علایق مشترک آنها را در بر می گیرد. برخی از وبلاگها برای بازی و تفریح و سرگرمی هستند و برخی دیگر در برگیرنده مقالات علمی و پژوهشی می باشند.

وبلاگ ها تسهیل کننده ارتباطات تیمی، سازمانی و خانوادگی می باشند. آنها با شیوه ای بسیار آسانتر از ایمیل و فروم ها، به ارتباطات گروههای کوچک کمک می کنند. استفاده از وبلاگهای خصوصی در شبکه های اینترانت، این امکان را به اعضای تیم می دهد که لینکها و فایلها و نظرات و پیشنهادات خود را به یکدیگر برسانند.

ایجاد یک وبلاگ خانوادگی به اعضای خانواده کمک می کند که اخبارهای خانوادگی شان را به اطلاع همدیگر برسانند. یک وبلاگ به افراد کمک می کند که در حلقه گروه باقی بمانند و پیوند و فرهنگ گروهی را ارتقا دهند. اما بلاگینگ چیست، و از طرفی Blogger چیست و به چه کسی گفته می شود؟ بلاگر (blogger) به شخصی که اقدام به ایجاد وبلاگ می نماید می گویند.

حال که با مفهوم وبلاگ چیست آشنا شدید در امتداد مقاله به تفاوت وب سایت و وبلاگ می پردازیم.

 

تفاوت‌های وب سایت و وبلاگ چیست

حتما تا به اینجا از خود پرسیده اید که اگر قرار است فردی تفکرات و نظرات خود را در یک بلاگ وب منتظر کند و یا گروهی به معرفی آثار خود برای مثال بپردازند، پس وبلاگ با وبسایت چه تفاوتی دارد؟ در ادامه می خواهیم به تفاوت این دو و نکات وبلاگ نویسی می پردازیم.

  • وب سایت‌ها عمدتا رسمی هستند، اما وبلاگ‌ها عمدتا شخصی هستند.
  • به روز کردن وب سایت‌ها نسبت به بلاگ‌ها، نیازمند وقت بیشتری است.
  • وب‌سایت‌ها از نظر طراحی ساختار پیچیده‌ای دارند، در حالی که وبلاگ‌ها ساده‌ترند.
  • وب‌سایت ها به موضوعات خاصی می‌پردازند، در حالی‌که وبلاگ‌ها تمام وقایع ریز و درشت زندگی را پوشش می‌دهند.
  • گفتمان حاکم بر وب سایت‌ها رسمی است، ولی وبلاگ‌ها گفتمانی غیر رسمی دارند.
  • وب سایت ها معمولا ارتباط یک سویه ( و گاهی ارتباط با ما یک سایت و وبلاگ‌ها عمدتا ارتباط دو سویه ( کامنت گذاری) را با
  • بازدید کنندگان برقرار می کنند. ولی وبلاگ‌ها عمدتا ارتباط دو سویه ( کامنت گذاری ) را ایجاد می نمایند.
  • در وب سایت‌ها می‌توان صحبت از محدودیت و سانسور کرد، در حالی که وبلاگ‌ها از این نظر بسیار آزاد تردند.
  • وب سایت‌ها گرایش به سکون و نظم و وبلاگ‌ها گرایش به پویایی و بی‌نظمی دارند.
  • وب سایت ها حال و هوای مدرن و وبلاگ‌ها حال و هوای پست مدرن دارند.

سرویس های وبلاگ های پر بازدید

از جمله سرویس های پر استفاده وبلاگ های خوب می توان به موارد زیر اشاره نمود :

blogfa
persianblog
blogger
blogsky
mihanblog

دیدگاهتان را بنویسید