نگاهی به UX

وبلاگ نویسان ، صاحبان مشاغل کوچک ، خرده فروشان تجارت الکترونیکی و بسیاری دیگر وب سایت ها را به دلیل ضرورت راه اندازی می کنند. وقتی تجربه زیادی با محتوای وب ندارید ، مفاهیمی مانند تجربه کاربر (UX) ممکن است گیج کننده باشد ، اما برای نرخ بالای تبدیل کاملاً حیاتی است.
خوشبختانه ، UX از تعداد انگشت شماری از اصول اصلی تشکیل شده است که مسیر روشنی را برای درک و اجرای آن فراهم می کند. به محض اینکه آنها را به کار ببندید  ، حتی ممکن است افزایش بازدید ، تبدیل و درآمد داشته باشید.
در این مقاله ، شما را با UX و دلیل اهمیت آن آشنا می کنیم. سپس پنج مورد از اجزای اصلی آن را برای شما مرور می کنیم تا بتوانید در وب سایت خود کار کنید. بیایید به آن برسیم!

UX چیست؟ چرا تجربه کاربر مهم است؟

به طور خلاصه ، UX به استفاده آسان یا لذت بخش از وب سایت اشاره دارد. این همه کمک به بازدیدکنندگان است تا بتوانند آنچه را که دنبال آن هستند پیدا کنند و اهداف خود را محقق کنند. بخشی از این شامل رابط کاربری سایت شما (UI) است ، اما رابط کاربر فقط یکی از جنبه های UX است.
سایتهایی که گیج کننده هستند و به سختی قابل استفاده هستند ، بازدیدکنندگان را از این کار منصرف می کنند. به همین دلیل ، UX ضعیف اغلب منجر به بالاتر رفتن نرخ ، و در نتیجه نرخ تبدیل کمتر و درآمد کمتر خواهد شد. با توجه به اشباع بیش از حد سایت ها در وب ، کاربران هیچ تعهدی برای ماندن در یک سایت با کیفیت پایین ندارند – آنها به سادگی می توانند آنچه را که نیاز دارند در جای دیگر بدست آورند.

پنج حزء  اصلی تجربه کاربر (UX)

روش های زیادی وجود دارد که می توانید UX سایت خود را بهبود بخشید. با این حال ، به طور کلی ، بیشتر تغییراتی که می خواهید اعمال کنید تحت یکی از پنج اصلی ذکر شده در زیر خواهد بود.

1. مرتبط بودن Relevance

بازدید کنندگان با یک هدف به وب سایت شما می آیند. آنها هدف نهایی را در ذهن دارند و وظیفه شما این است که UX با کیفیت بالا ارائه دهید تا به آنها کمک کند تا سریعتر به آن برسند. به همین ترتیب ، شما نمی خواهید سایت خود را با عناصر تصادفی زیادی که برای کاربران شما مفید نیستند ، شلوغ کنید.
ارتباط به این معناست که بدانید کاربران شما چه می خواهند و فقط این عناصر را به آنها ارائه دهید. در سایت خود ما متوجه خواهید شد که دو موضوع پرطرفدار ، Neve و Hestia ، در بالای صفحه اصلی قرار دارند:
می دانیم افراد زیادی به دنبال موضوعات با کیفیت وردپرس به ما مراجعه می کنند ، بنابراین ما آنها را در جلو و مرکز قرار داده ایم. ما همچنین افزونه ها و پیوندی به وبلاگ خود را نمایش می دهیم که پر از راهنماهای مفید مربوط به وردپرس است. اینها همچنین به مخاطبان اصلی ما مربوط می شود – کاربران وردپرس ، دقیقاً مثل شما.

2. کاربرد پذیری یا قابلیت استفاده Usability

صرف نظر از اینکه کاربران در حال خرید هستند ، یا یک مقاله از وبلاگ شما را مطالعه می کنند  ، مهمانان شما به راحتی می توانند اهداف خود را انجام دهند. در اینجا چند فرآیند وجود دارد که ممکن است بخواهید در سایت خود حسابرسی کنید:
پرداخت: آیا برای خرید آسان ساده و ساده است؟
فرم ها: یافتن ، پر کردن و ارسال فرم های مورد انتظار برای کاربران چقدر آسان است؟
ایجاد حساب: آیا کاربران می توانند صفحه ثبت نام را پیدا کنند و آیا روند کار ساده و ساده است؟
مرور: انتقال کاربران از یک پست وبلاگ به مطلب دیگر ، یا یک صفحه محصول به صفحه دیگر ، برای کاربران چقدر دشوار است؟
ما دوباره از سایت خود به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد. روند پرداخت ما یک فرم کوتاه و ساده است که با کلیک مشتری روی دکمه خرید به عنوان یک پنجره ظاهر می شود.
هر چقدر انجام کارهای اصلی را در سایت خود راحت تر کنید ، احتمال فروش سایت شما بالاتر می رود .
کاربرد پذیری یا usability یک خاصیت کیفی است، که تعیین کننده درجه آسانی استفاده از رابط کاربری است. همچنین این لغت به متدهایی برای آسان‌تر کردن کاربرد طی مرحله طراحی، اشاره میکند.

اهمیت کاربرد پذیری یا قابلیت استفاده Usability

در وب، کاربردپذیری یک شرط اساسی برای بقا است. اگر استفاده از یک سایت سخت باشد، کاربر به راحتی آن را بسته و از آن خارج میشود. اگر صفحه اصلی نتواند به وضوح نشان دهد که وبسایت چه ارائه می‌کند و یا کاربران در این سایت چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، کاربران سایت رو ترک می‌کنند. اگر کاربران در سایت گم شوند، سایت رو ترک می‌کنند. اگر خواندن اطلاعات یک وب سایت سخت باشد و یا جوابگوی سوالات کلیدی کاربران نباشد، آنها سایت رو ترک می‌کنند. نکته اینجا است که وب سایت محصولی نیست که بگوییم کاربران برای استفاده از آن یک دفترچه راهنما رو می‌خوانند یا بخواهند زمان زیادی صرف کنند برای اینکه از رابط کاربری سر در بیاورند. همینطور رقبا هم هر روز بیشتر شده و یک سایت چندین نمونه خواهد داشت پس الزامی به استفاده از سایت شما نیست!
بنابراین ترک کردن سایت اولین واکنش و طبیعتا آخرین واکنش! کاربران است وقتی که با سختی در سایت مواجه می‌شوند.

3. ناوبری یا منوبندی Navigation

به راحتی می توان اهمیت ناوبری سایت را فراموش کرد. منوی شما فضای کمی روی صفحه را اشغال می کند ، و با این حال نقش مهمی در UX سایت شما دارد. هرچه سایت شما بزرگتر باشد ، اهمیت یک سیستم ناوبری واضح بیشتر است.
داشتن منویی که بازدیدکنندگان بتوانند با استفاده از آن صفحات اصلی سایت خود را پیدا کنند بسیار حیاتی است. هر محتوایی که برای تکمیل اهداف اصلی کاربران شما لازم است باید به طور مستقیم یا غیرمستقیم در نوار منوی شما موجود باشد.
صفحات اصلی مانند درباره ما ، تماس با ما ، محصولات ، خدمات ، مقالات و … را در منوی خود با دسته بندی مناسب در منو در دسترسی قرار دهید .
در اینجا نشان داده شده است سه چیز مخاطب ما برای ما آمده است ، که قبلا ذکر کردیم:

پوسته ها  – Themes
پلاگین ها – Plugins
مطالب مرتبط با وردپرس – WordPress-related content

هر کاری که بازدید کننده بخواهد انجام دهد از طریق منو  باید در دسترس است.

4. دسترس پذیری  Accessibility

دسترسی به سایت شما با مجوز معلولیت هایی که ممکن است از خواننده صفحه نمایش استفاده می کنند یا در غیر این صورت تجربه آنلاین خود را تغییر می دهند ، احترام گذاشته شده است. هر بازدید کننده ای که با سایت شما روبرو می شود باید بتواند از آن برای رسیدن به هدف نهایی خود استفاده کند.
بهترین راه برای دسترسی به سایت خود ، پیروی از دستورالعمل های دسترسی به محتوای وب (WCAG) است. اگر تجربه توسعه زیادی ندارید ، دیدار با برخی از آنها دشوار است. با این وجود ، بهترین روش هایی وجود دارد که می توانید به راحتی از عهده آنها برآیید ، حتی اگر در ایجاد محتوای وب تازه کار نیستید.
به عنوان مثال ، متن جایگزین یا ‘alt’ یک توضیح کوتاه است که وقتی یک مرورگر نمی تواند یک تصویر را بارگیری کند ، نمایش داده می شود. همچنین توسط خوانندگان صفحه نمایش برای اطلاع رسانی به کاربران کم بینا در مورد آنچه که تصاویر دارند استفاده می شود. به خصوص اگر کاربر وردپرس باشید ، افزودن آن آسان است.
افزودن متن alt به تصاویر شما زمان بسیار کمی را می گیرد و یک روش ساده برای کمک به دسترسی بهتر سایت شما است.
استفاده درست از فونت و ساز فونت – رنگ نوشته – پس زمینه نوشته و تصاویر می تواند در خوانی و دسترسپذیری سایت شما تاثیر بگذارید .

5. آشنایی Familiarity

بیشتر دارندگان سایت دوست دارند وب سایت آنها بی نظیر باشد. اگرچه این یک هدف قابل درک و تحسین برانگیز است ، اما همچنان مهم است که سایت شما برخی از هنجارهای مورد انتظار برای طراحی وب را دنبال کند.
با توجه به گستردگی استفاده از اینترنت در حال حاضر ، مردم انتظار دارند که وب سایت ها چگونه باید به نظر برسند و عناصر خاصی وجود دارد. اگر سایت شما این انتظارات را برآورده نکند ، به احتمال زیاد بازدید کنندگان دچار سردرگمی ، ناامیدی و دشواری در یافتن آنچه که نیاز دارند می شوند.
با نگاهی دوباره به صفحه اصلی ما ، می توانید چندین استاندارد طراحی وب را در معرض نمایش قرار دهید.
در اینجا ،
یک وب سایت موفق باید ما باید:
آرم ما در گوشه بالا سمت چپ است
منوی بالای صفحه
فراخوان برای اقدام (CTA) در بالای سطح
یک ویژگی جستجو در هدر
اگرچه نمی توانید آن را در اینجا ببینید ،  همچنین آیکون های رسانه های اجتماعی خود را در زیر صفحه قرار داده ایم. همه این عناصر استانداردها و انتظارات طراحی وب را برآورده می کنند.

کلیات مطالب در باره UX

اگر در مالکیت سایت تازه وارد هستید ، ممکن است مفاهیم طراحی وب مانند UX گیج کننده باشد. با این وجود ، موفقیت در وب سایت شما نیز مهم است که شما به بازدید کنندگان خدمات عالی ارائه می دهید تا آنها در سایت شما بمانند و به کاربران بازگشتی تبدیل شوند.
خوشبختانه ، تمام آنچه شما باید انجام دهید این است که اصول اصلی UX را دنبال کنید:

  • مرتبط بودن  Relevance :  قرار دادن محبوب ترین جنبه های جلوی و مرکز سایت شما برای UX با کیفیت بی فایده است.
  • قابلیت استفاده  Usability : این چگونگی روند تبدیل کاربر برای کاربر را پوشش می دهد و به وضوح برای UX حیاتی است.
  • ناوبری یا منو بندی Navigation :  محبوب ترین عناصر سایت در فهرست های شما به کاربران کمک می کند تا بهتر تبدیل شوند.
  • دسترس پذیری Accessibility :  کاربران وب با قابلیت های متفاوت باید بدانند که برای چه کسانی تهیه شده اند – این می تواند به معنای فروش اضافی برای شما باشد.
  • آشنایی Familiarity :  اطمینان از اینکه کاربران می توانند کارهای سازگار با بقیه وب را انجام دهند ، به UX بی اندازه کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید