افزایش امنیت هاست

برای تامین و افزایش امنیت هاست می بایست یک ساختار دو طرفه از سمت کاربر و شرکت هاستینگ برقرار باشد. به این معنی که امنیت هاست تابع نحوه استفاده از هاست توسط کاربر و شرکت هاستینگ است. برای اینکه بتوان بهترین شرایط را برقرار کرد می بایست به مجموعه فاکتورهای مهم در این موضوع توجه داشت و آنها را فرا گرفت. در این مطلب مجموعه عواملی که در افزایش امنیت هاست نقش داشته و موجب تامین امنیت آن می شود اشاره خواهیم کرد.

هاست چیست ؟

هاست فضائی است که شما روی یک سرور که در دیتاسنتر مستقر هست برای میزبانی سایت خود نیاز دارید . برای داشتن سایت علاوه بر خرید دامنه باید هاست هم داشته باشید . هاست اجازه می دهد شما فایل ها و دیتابیس خود را ایجاد کنید و سایت خود را طراحی کنید .

برای حضور در فضای مجازی وب علاوه بر طراحی سایت نیاز به خرید سرویس هاست از شرکت های میزبان دارید. هاست وبسایت روی سرور ها در مراکز داده یا دیتاسنتر ها نگهداری میشود و عمده سرورها از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده می‌کنند. هاست لینوکس معمولا از زبانهای برنامه نویسی PHP و هاست ویندوز از زبانهای برنامه نویسی ASP پشتیبانی میکند. سرور لینوکس مبتنی بر سیستم عامل رایگان لینوکس است و این سرویس از امنیت بالاتری برخوردار است لذا اکثر سایت های بزرگ و مهم وب برای خدمات هاستینگ خود از سرور لینوکس استفاده میکنند.

 

افزایش امنیت هاست

همانطور که گفته شد امنیت هاست موضوعی دوجانبه است که هم از سمت شرکت هاستینگ انجام می شود و هم از سمت استفاده کننده. در زیر به مجموعه راهکارهای موثر در تامین امنیت هاست اشاره شده است:

استفاده از رمزعبور قوی و تغییر دوره ای آن

پیشنهاد می شود بصورت دوره ای و منظم (ماهانه) اقدام به تغییر رمزعبور هاست خود نمایید. همچنین توجه داشته باشید که رمزعبور تعیین شده بهتر است تلفیقی از حروف، اعداد و کاراکترهای نمادی باشد. در اینصورت احتمال هک شدن رمزعبور هاست بوسیله حملات ورود به اجبار ( Brute Force ) تقریبا به صفر می رسد.

اسکن دوره ای هاست با آنتی ویروس موجود در هاست

معمولا در کنترل پنل های cPanel و DirectAdmin از آنتی ویروس ClamAV استفاده می شود. این آنتی ویروس توانایی شناخت بسیاری از ویروس ها و بدافزارهای تاثیرگذار در لینوکس را دارد اما در شناخت شل ها کمی ضعیف است. پیشنهاد می شود با اسکن دوره ای هاست به تامین امنیت هاست خود کمک کنید.

ورود و کار با هاست بواسطه پروتکل امن https

معمولا دو پروتکل http و https که غالبا بصورت استاندارد روی پورت 80 و 443 راه اندازی می شوند وظیفه ارتباط کاربر با وب سرور را بر عهده دارند. این ارتباط در حالت http بصورت Clear Text انجام می شود که ناامن بوده و امکان ردیابی و هک ( Sniffing ) آن وجود دارد. اما در حالت https به شرط وجود الگوریتم رمزنگاری معتبر، امکان ردیابی و تفسیر اطلاعات بسیار سخت می شود. به همین جهت توصیه می کنیم از پروتکل https برای ورود و کار با هاست استفاده نمایید.

عدم ورود به هاست با موبایل یا سیستم های اشتراکی

معمولا امنیت دستگاه های موبایل به اندازه کامپیوترها نیست و ورود به هاست با موبایل می تواند امنیت هاست را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین پیشنهاد می کنیم از سیستم های اشتراکی نیز برای ورود به هاست استفاده نکنید.

تلاش برای حفظ امنیت اطلاعات موجود در هاست

این موضوع بواسطه چند اقدام مهم بخصوص رعایت سطح دسترسی ها قابل تامین است. سطح دسترسی یوزر دیتابیس و فایل های پیکربندی بسیار مهم است و باید به نحو مطلوبی تامین شود.

استفاده از قابلیت تایید دو مرحله ای ورود به هاست

تایید دومرحله ای یا Two-Factor Authentication یکی از بهترین روشهای تامین امنیت هاست است. با بکارگیری این قابلیت حتی در صورت هک شدن رمزعبور نمی توان مستقیما به هاست وارد شد و باید هویت توسط یک عامل واسط تایید شود.

انجام موارد ذکر شده فوق به عهده کاربر است و موارد زیر به عهده شرکت هاستینگ:

غیر فعال کردن گزینه Reset Password در صفحه ورود به هاست
استفاده از سیستم های حفافظت در برابر حملات Brute Force
استفاده از کنترل پنل های امن و قانونی با بروزرسانی مداوم فنی و امنیتی
پیکربندی امنیتی مناسب سرور به جهت جلوگیری از حملات SymLink

خلاصه مطلب

همانطور که گفته شد امنیت هاست موضوعی دو جانبه است که می بایست توسط کاربر مالک هاست و شرکت هاستینگ تامین شود. اگر به موارد که ذکر شد عمل نمایید و در کنار آن هاست مورد نیاز خود را از شرکت معتبر تهیه نمایید نگرانی خاصی در خصوص تامین امنیت هاست نباید داشته باشید و با خیالی آسوده به فکر مدیریت و توسعه کسب و کار آنلاین خود باشید.

دیدگاهتان را بنویسید