تجربه کاربری چیست ؟

ux مخفف عبارت User Experience به معنای تجربه کاربی است .هدف از طراحی UX در تجارت “بهبود رضایت و وفاداری مشتری از طریق سودمندی ، سهولت استفاده و لذت ارائه شده در تعامل با یک محصول است.”
به عبارت دیگر ، طراحی UX فرآیند طراحی محصولات (دیجیتال یا فیزیکی) است که مفید ، آسان برای استفاده و تعامل با آنها لذت بخش است. این کار در مورد افزایش تجربه ای است که افراد هنگام تعامل با محصول شما تجربه می کنند و اطمینان حاصل می کنند که آنها در آنچه شما ارائه می دهید ارزش پیدا می کنند.
طراحی تجربه کاربری مفهومی است که ابعاد بسیاری دارد و شامل مجموعه ای از رشته های مختلف است – مانند طراحی تعامل ، معماری اطلاعات ، طراحی بصری ، قابلیت استفاده و تعامل انسان و کامپیوتر.

تجربه کاربری یا UX چیست ؟
ابتدا بگوییم هیچ تعریف رایج پذیرفته شده ای برای طراحی UX وجود ندارد. بنابراین برای کمک به شما در درک بهتر تعریف مختلفی که افراد مختلف داشته اند را ذکر می کنیم .

مناطق مربوط به ایجاد تجربه کاربر
ما قبلاً درباره رشته های مربوط به تجربه کاربر بحث کرده ایم ، اما چگونه این مفاهیم در طراحی وب UX اعمال می شوند؟ چه در حال ایجاد یک وب سایت ، برنامه یا پلت فرم دیگر باشید ، مفاهیم کلی یکسان هستند. بیایید اکنون به آنها نگاه کنیم

مدیریت پروژه
با تجربه کاربری که چنین مفهوم پیچیده ای است ، شما نمی توانید وب سایتی را به راحتی شل کنید و امیدوار باشید که به اهداف خود برسد. هر جنبه ای از سایت باید خراب شود و به متخصصان مختلف اختصاص یابد.

یک طراح وب دارای قابلیت استفاده و طراحی تعامل خواهد بود در حالی که شما ممکن است یک خالق محتوا داشته باشید که بر روی متن ، تصاویر و فیلم های نمایش داده شده در سایت شما تمرکز دارد. همه این جنبه ها ، از جمله کدگذاری سایت و انتشار ، علاوه بر بررسی و کنترل کیفیت ، باید در طی فرآیندی که محصول نهایی صیقلی را ارائه می دهد ، تجزیه و پیگیری شود.

تحقیقات کاربر
برای ایجاد وب سایتی که بازدیدکنندگان شما آن را دوست داشته باشند ، باید اطلاعات زیادی درباره آنها داشته باشید. اینجاست که توسعه شخصیت خریدار مهم است ، که نمایانگر مشتری ایده آل شماست. این شخص همچنین می تواند شامل اطلاعات جمعیتی ، نقش و مسئولیت شرکت آنها ، عادات خرید ، پسندیدن و دوست نداشتن باشد.

با داشتن این اطلاعات در کمربند خود ، شما برای ایجاد یک خاصیت وب آماده خواهید بود که مشتری ایده آل شما نه تنها منتظر آن است بلکه نسیمی برای استفاده پیدا می کند.

طراحی رابط کاربر
این قسمت از طراحی UX در مورد اولین برداشت ها است. خواه یک وب سایت ، برنامه یا نوع دیگری از دارایی های وب باشد ، بازدید کنندگان و کاربران باید بتوانند به سرعت بفهمند که قرار است چه کاری انجام دهند.

بسیاری از برنامه های دوست یابی ، طراحی رابط کاربری را از اولویت اصلی خود قرار داده اند. از کاربران خواسته نمی شود کارهای زیادی انجام دهند. اگر کسی را دوست دارند ، صفحه را به سمت راست بکشید. اگر آنها را دوست ندارید ، صفحه را به سمت چپ بکشید. نمی تواند خیلی ساده تر از آن باشد.

وقتی روی طراحی رابط کاربری وب سایت خود تمرکز می کنید ، این سهولت استفاده را در ذهن داشته باشید.

طراحی تعامل
داشتن رنگ های زیبا و یک طرح تمیز تنها نیمی از تلاش در هنگام جذب ، نگهداری و تبدیل مخاطب است.

هر عنصر وب سایت شما باید با در نظر گرفتن تعامل کاربر ایجاد شود. در حالت ایده آل ، بازدیدکنندگان سایت شما باید فقط با یک کلیک یا دو بار هر آنچه را که می خواهند پیدا کنند. انیمیشن های شما باید آسان باشد و ساده باشند تا سرعت سایت را کم نکنند.

دکمه ها ، اسلایدها ، دکمه های کش رفتن و سایر عناصر تعاملی باید به طور مناسب رنگ شوند تا برجسته باشند ، به اندازه ای بزرگ باشند که حتی در صفحه های کوچک نیز استفاده شوند و استفاده از آنها ساده باشد.

اگر بازدید کنندگان شما عناصر تعاملی شما را دوست نداشته باشند یا نتوانند آنها را پیدا کنند یا در کشف آنها مشکلی نداشته باشند ، UX شما آسیب می بیند و خط اصلی شما نیز آسیب می بیند.

طراحی بصری
بازدیدکنندگان وب سایت شما قرار است فقط در چند دقیقه تصمیم بگیرند که سایت شما شایسته وقت خود است. اگر رنگ ها تند یا کاملاً زشت باشند و چیدمان شما بهم ریخته باشد ، بازدید کنندگان بدون هیچ فکر دیگری گزاف گویی می کنند.

از طرف دیگر ، اگر می توانید از چرخ رنگ و سایر ترکیبات رنگی چشم نواز استفاده کنید ، مطمئن باشید که لیدهای خود را به داخل کشیده و آنها را مدت طولانی درگیر می کنید تا زمان آن فرا برسد که تبدیل را فشار دهید.

استراتژی محتوا
استراتژی محتوای شما باید متناسب با شخصیت خریدار شما باشد. UX موثر ارائه محتوای دقیقاً مناسب مخاطب شما به روشی است که به آنها کمک کند اهداف خود را در هر مرحله از چرخه خرید حل کنند.

خواه بازدید کنندگان وب شما در مرحله آگاهی یا تصمیم گیری باشند ، استراتژی محتوای شما باید آنها را درهم بکشد و آنها را برای مدت طولانی تری که مشتری می کند درگیر خود کند.

استراتژی محتوای شما می تواند از کپی وب ، پست های وبلاگ ، ایمیل ، تبلیغات پولی و سایر موارد برای ایجاد وب محتوایی استفاده کند که منجر به به دام انداختن آنها شود و آنها را برای موفقیت بیشتر در UX حفظ کند.

تجزیه و تحلیل وب
تا زمانی که داده ها را مطالعه نکنید ، نمی دانید که مبارزات وب شما چقدر خوب عمل می کنند ، و آیا UX شما فعال است.

Google Analytics و Search Console دو بستری هستند که باید مرتباً از آنها برای ارزیابی میزان موفقیت سایت خود استفاده کنید. به نرخ تبدیل ، اما همچنین زمان صرف شده در سایت و نرخ گزاف گویی سایت خود توجه کنید.

در حالت ایده آل ، شما می خواهید صفحاتی با پرش کم (که به این معنی است که آنها مدتی بچسبند) ، مدت زمان طولانی در صفحه و نرخ تبدیل بالا.

شما می دانید که UX شما در حال بهبود است که تمام معیارهای شما که موفقیت سایت را نشان می دهند همزمان شروع به افزایش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید