آلگوریتم پاندا

گوگل پاندا Google Panda یک تغییر اساسی در الگوریتم رتبه بندی نتایج جستجوی Google است که برای اولین بار در فوریه 2011 منتشر شد.

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.

 

هدف از این تغییر ، پایین آمدن رتبه “سایت های با کیفیت پایین” یبه ویژه “مزارع محتوایی” ،  و سایتهای با کیفیت بالاتر را در بالای نتایج جستجو برگردانید.

CNET از افزایش رتبه در وب سایت های خبری و سایت های شبکه های اجتماعی و افت رتبه در سایت های حاوی مقادیر زیادی تبلیغات خبر داد.

گزارش شده است که این تغییر بر رتبه بندی تقریباً 12 درصدی نتایج جستجو تأثیر گذاشته است.  به زودی پس از انتشار پاندا ، بسیاری از وب سایت ها ، از جمله فروم مدیر وب سایت گوگل ، با شکایت از خراش دهنده ها / نقض کنندگان حق نسخه برداری نسبت به سایت های دارای محتوای اصلی پر شدند.

مزرعه محتوا

در یک زمان ، Google به طور علنی نقاط داده را برای کمک به شناسایی بهتر اسکرابرها درخواست کرد. در سال 2016 ، مت کاتس ، رئیس وب اسپم گوگل در زمان به روزرسانی پاندا ، اظهار داشت که “با پاندا ، گوگل از طریق برخی از شرکا به اندازه کافی درآمد کسب کرد که گوگل در واقع به افشای پاندا به عنوان یک تأثیر مهم در یک تماس درآمد نیاز داشت. اما من معتقدم که راه اندازی پاندا تصمیم درستی بود ، هم برای اعتماد طولانی مدت کاربران ما و هم برای اکوسیستم بهتر برای ناشران. ”

الگوریتم پاندا گوگل Google Panda پس از عرضه اصلی در فوریه 2011 چندین به روزرسانی دریافت کرد و تأثیر آنها در آوریل 2011 جهانی شد. برای کمک به ناشران متضرر ، Google مشاوره ای در وبلاگ خود ارائه داد ، بنابراین جهت ارزیابی خود از کیفیت یک وب سایت راهنمایی می کند . گوگل لیستی از 23 گلوله را در وبلاگ خود ارائه داده است و در پاسخ به سوال

“چه چیزی به عنوان یک سایت با کیفیت محسوب می شود؟”
که قرار است به مدیران وب سایتها کمک کند “در ذهنیت Google قدم بگذارند”.

بر اساس آمار، بیشتر وبسایت‌هایی که دچار تنزل رتبه شدند، حداقل یکی از مشکلات زیر را دارا بودند:

  • طراحی نامناسب و نازیبا
  • تبلیغات آزاردهنده
  • تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه
  • رعایت نکردن نکات ویرایشی و نگارشی
  • استفاده از عبارات و ترکیب های تکراری
  • پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا

نام “پاندا” از مهندس گوگل Navneet Panda گرفته شده است ، وی فناوری را ایجاد کرده است که ایجاد و پیاده سازی الگوریتم را برای گوگل امکان پذیر کرده است

عوامل رتبه بندی Ranking factors

حق ثبت اختراع گوگل پاندا (حق ثبت اختراع 8،682،892) ، ثبت شده در 28 سپتامبر 2012 ، در تاریخ 25 مارس 2014 اعطا شده است. این حق ثبت اختراع بیان می کند که گوگل پاندا با پیوندهای ورودی و جستجوهای مرجع یک سایت ، سوالات جستجو برای مارک سایت ، نسبت ایجاد می کند. سپس از این نسبت برای ایجاد یک عامل اصلاح در سطح سایت استفاده می شود. سپس از فاکتور اصلاح سایت استفاده می شود تا یک فاکتور اصلاح برای یک صفحه براساس درخواست جستجو ایجاد کند. اگر صفحه نتواند آستانه خاصی را برآورده کند ، فاکتور اصلاح اعمال می شود و بنابراین ، صفحه در صفحه نتایج موتور جستجو رتبه کمتری خواهد داشت.

الگوریتم پاندا Google Panda به جای فقط صفحات منفرد یک سایت ، بر رتبه بندی کل یک سایت یا یک بخش خاص تأثیر گذاشت.

به روز رسانی ها Updates

برای دو سال اول ، به روزرسانی های گوگل پاندا هر ماه یک بار انجام می شد ، اما گوگل در مارس 2013 اعلام کرد که به روزرسانی های آینده در الگوریتم ادغام می شوند و بنابراین کمتر مورد توجه و مداوم خواهند بود.

گوگل از 18 ژوئیه 2015 “کند عرضه” پاندا 4.2 را منتشر کرد.

 

منبع : ویکی پدیا

 

دیدگاهتان را بنویسید