css چیست ؟

css مخفف “Cascading Style Sheet” است. از شیوه نامه های آبشار برای قالب بندی صفحات وب استفاده می شود. می توان از آنها برای تعریف سبک های متنی ، اندازه جدول و سایر جنبه های صفحات وب استفاده کرد که قبلاً فقط در HTML صفحه قابل تعریف بودند.

حالا چرا آبشاری؟ چون دستورات CSS اعمال شده به هرعنصر، بر فرزندان اون عنصر هم تاثیر دارن.

کدهای CSS دستوراتی هستن که توسط اون‌ها می‌تونیم تمامی خصوصیات ظاهری صفحه وب‌سایت رو تعیین کنیم. بنابراین شما توسط کدهای HTML، اسکلت صفحه وب سایت خودتون رو پیاده سازی می‌کنین و با کدهای CSS مشخص می‌کنین هر عنصر چه خصوصیات ظاهری‌ای باید داشته باشه. به اصطلاحی رنگش می‌کنید و کلی ویژگی دیگه بهش اضافه می‌کنید!

CSS به توسعه دهندگان وب کمک می کند تا در چندین صفحه از یک وب سایت ظاهری یکنواخت ایجاد کنند. به جای تعریف سبک هر جدول و هر بلوک از متن در HTML یک صفحه ، سبک های معمول استفاده شده فقط باید یک بار در یک سند CSS تعریف شوند. هنگامی که این سبک در شیوه نامه آبشار تعریف شد ، برای هر صفحه ای که به فایل CSS مراجعه می کند ، می تواند از آن استفاده کند. بعلاوه ، CSS تغییر سبک همزمان در چندین صفحه را آسان می کند. به عنوان مثال ، یک توسعه دهنده وب ممکن است بخواهد اندازه متن پیش فرض را از 10pt به 12pt برای پنجاه صفحه وب سایت افزایش دهد. اگر صفحات همه به همان سبک برگ مراجعه کنند ، اندازه متن فقط باید در صفحه سبک تغییر کند و همه صفحات متن بزرگتر را نشان می دهند.

گرچه CSS برای ایجاد سبک های متن عالی است ، اما برای قالب بندی سایر جنبه های طرح بندی صفحات وب نیز مفید است. به عنوان مثال ، می توان از CSS برای تعریف padding سلول سلول های جدول ، سبک ، ضخامت و رنگ حاشیه جدول و padding اطراف تصاویر یا اشیا other دیگر استفاده کرد. CSS به توسعه دهندگان وب کنترل دقیق تری نسبت به شکل ظاهری صفحات وب نسبت به HTML می دهد. به همین دلیل است که امروزه بیشتر صفحات وب دارای ورق های سبک آبشار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید