client چیست ؟

مشاغل client  مشتری دارند و سرورها مشتری دارند. در هر دو مورد ، یک رابطه یک به چند وجود دارد. درست مثل اینکه یک تجارت ممکن است چندین client مشتری داشته باشد ، یک سرور نیز می تواند با چندینclient مشتری ارتباط برقرار کند. در شبکه های رایانه ای ، این مدلclient-server  مشتری-سرور نامیده می شود.

مشتری هر دستگاهی است که با سرور ارتباط برقرار می کند. این ممکن است یک رایانه رومیزی ، لپ تاپ ، تلفن هوشمند یا هر دستگاه سازگار با شبکه باشد. در یک شبکه خانگی ، دستگاه های “هوشمند” مانند ترموستات ها ، چراغ ها و لوازم خانگی مجهز به Wi-Fi ، مشتری محسوب می شوند. در یک شبکه اداری ، سیستم هایی که از طریق حافظه متصل به شبکه به پرونده ها دسترسی دارند مشتری سرور پرونده هستند. بیشتر شبکه ها ارتباط مشتری به مشتری را امکان پذیر می کنند ، اگرچه داده ها از طریق یک نقطه مرکزی مانند روتر یا سوئیچ جریان می یابند.

در مقیاس بزرگتر ، هر زمان که به وب سایتی دسترسی پیدا می کنید ، دستگاه شما client  مشتری است و وب سرور میزبان وب سایت ، سرور است. از دیدگاه نرم افزار ، مرورگر وب شما نرم افزار کلاینت است و برنامه ای که به درخواست های وب سرور (Apache ، IIS و غیره) پاسخ می دهد ، نرم افزار سرور است. به همین ترتیب ، وقتی ایمیل خود را چک می کنید ، به یک سرور نامه متصل می شوید. دستگاه شما سرویس گیرنده سرور نامه است و برنامه ایمیل یا رابط پست الکترونیکی شما نرم افزار سرویس گیرنده است.

دیدگاهتان را بنویسید