وردپرس برای مبتدیان

فهرست مطالب

وردپرس برای مبتدیان : ۲۰ سوال مهم برای تازه واردان به دنیای وردپرس

 

وردپرس برای مبتدیان : ۲۰ سوال مهم برای تازه واردان به دنیای وردپرس
وردپرس برای مبتدیان : سیستم مدیریت محتوای وردپرس یک سیستم بسیار کاربرپسند و فوق العاده است که استفاده از آن بسیار ساده و راحت است. با این حال بازهم زمانی که تازه وارد دنیای زیبای وردپرس می شوید سوالات زیادی برای شما به وجود خواهد آمد و چیزهایی زیادی است که می توانید یاد بگیرید. برای همین ما ۲۰ سوال مهم و اساسی را هر شخص تازه وارد به وردپرس ممکن است با آن روبرو شود را در این مقاله جمع آوری کرده ایم .

 

۱- وردپرس چیست ؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است . وردپرس برای شما محیطی ایجاد می کند که با استفاده از آن می توانید برای خود یک سایت بسازید و در آن انواع محتواهای ویدیویی ، تصویری ، نوشتاری و سایر رسانه ها را در اینترنت منتشر کرده ، ویرایش کنید و به اشتراک بذارید.
وردپرس برای مبتدیان
وردپرس برای مبتدیان همین قابلیت شگفت انگیز وردپرس باعث شده که آن را به ابزاری فوق العاده برای ایجاد انواع وبلاگ ها و طراحی سایت های حرفه ای مختلف تبدیل کند. در حال حاضر بیش از یک سوم (۳۴%) کل سایت های جهان با استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی و توسعه داده شده اند.

۲- تفاوت بین WordPress.com و WordPress.org در چیست؟

تفاوت بین دو سایت WordPress.com و WordPress.org یکی از موارد گیج کنده در ابتدای آشنایی با وردپرس است. به طور خلاصه ، WordPress.com بیشتر شبیه سایت های وبلاگ دهی مانند بلاگر یا بلاگفا است ، یعنی شما با استفاده از آن می توانید برای خود یک وبلاگ در بستر این سایت راه اندازی کنید. از طرف دیگر ، WordPress.org که به عنوان خانه اصلی وردپرس نیز شناخته می شود که با استفاده از آن می توانید مدیریت کاملی را روی سایت خود داشته باشید.

۳- آیا می توانم به صورت رایگان یک وب سایت وردپرس بسازم؟

جواب این سوال هم بله و هم خیر است! شما می توانید در سایت WordPress.com یک سایت رایگان راه اندازی کنید ولی نمی توانید مدیریت کاملی روی آن داشته باشید و تبلیغات های این سایت هم روی کار شما تاثیر خواهد داشت. اما سیستم مدیریت محتوای وردپرس رایگان است و با استفاده از آن می توانید یک سایت کاملا حرفه ای را برای خود راه اندازی کنید اما برای این کار به غیر از سیستم وردپرس به یک هاست معتبر و یک نام دامنه مناسب هم نیاز دارید که باید تهیه کنید. بعلاوه افزونه و قالب های وردپرس زیادی وجود دارد که می توانید در سایت وردپرس خود استفاده کنید این افزونه و قالب ها هم به صورت رایگان وجود دارد و هم به صورت پولی که بنا به نیاز خود می توانید استفاده کنید. در حقیقت سایت های وردپرسی بنا به امکاناتی که نیاز دارید هم می تواند بسیار ارزان و حتی رایگان تمام شود و هم می تواند بسیار گران قیمت تمام شود.

۴- اوپن سورس یا متن باز به چه معنی است؟

اگر در سایت WordPress.org یک گشتی زده باشید به احتمال بسیار زیاد کلمه ی اوپن سورس یا متن باز را دیده اید، این به این معنی است که وردپرس یک سیستم متن باز بوده و توسط یک تیم توسعه دهنده نوشته شده است. همچنین اوپن سورس بودن وردپرس به این معنی است که استفاده از هسته وردپرس کاملا رایگان است.

۵- آیا می توانم وب سایت وردپرس را به تنهایی بسازم؟

وردپرس به گونه ای طراحی شده است که کاربر پسند باشد و حتی برای افرادی که اصلا تجربه ای در طراحی سایت ندارند ،به راحتی می توانند با آن سایت های مورد نیازشان را ایجاد کنند. اگر بتوانید ترکیبی حرفه ای از قالب وردپرس و افزونه های وردپرس را در سایت خود ایجاد کنید مطمعن باشید که می توانید یک سایت حرفه ای با ظاهری جذاب طراحی کنید. با این حال ، برنامه نویس و توسعه دهنده های بسیار زیادی برای وردپرس هست که می توانید از تخصص آن ها برای ساختن ویژگی های پیشرفته تر سایت خود استفاده کنید.

۶- نام دامنه و هاست چیست و آیا من برای راه اندازی یک سایت وردپرس به آنها نیاز دارم؟

نام دامنه آدرس سایت شما است به عنوان مثال نام دامنه ما web-bartar.com است. وب هاست هم در واقع فضایی از یک کامپیوتر قدرتمند (سرور) است که شما آن را اجاره می کنید و اطلاعات سایت خود را در آن قرار می دهید تا سایت شما در تمام جهان در دسترس باشد. برای راه اندازی یک سایت وردپرسی شما باید یک نام دامنه، متناسب با کسب و کارتان و همچنین یک هاست خوب با توجه به نوع سایت تان خریداری کنید سپس شروع به راه اندازی سایت خود کنید.

۷- افزونه وردپرس و قالب وردپرس چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

افزونه و قالب وردپرس دو بخش بسیار مهم از هر سایت وردپرسی هستند که با یکدیگر بسیار تفاوت دارند. افزونه وردپرس یک قابلیت و امکان جدید به هسته وردپرس سایت شما اضافه می کند برای مثال افزونه اکیسمت Akismet یکی از افزونه های پیش فرض خود وردپرس است که از نظرات اسپم در سایت های وردپرسی جلوگیری می کند. یا افزونه ادیتور کلاسیک وردپرس ، افزونه ای است که ادیتور گوتنبرگ وردپرس را به ادیتور قدیمی وردپرس تبدیل می کند.
وردپرس برای مبتدیان از آن طرف قالب های وردپرس ظاهر سایت را مدیریت می کنند، برخی از قالب های پیشرفته وردپرس علاوه بر مدیریت ظاهر سایت امکانات جدیدی به آن اضافه می کنند. اما بیشتر قالب های وردپرس برای ارتقای ظاهر سایت توسعه داده می شوند.

۸- قالب وردپرس و افزونه وردپرس را چگونه نصب کنم ؟

راه های مختلفی برای نصب افزونه و قالب های وردپرس وجود دارد. نصب افزونه و قالب های وردپرس را می توانید در پیشخوان وردپرس خود مدیریت کنید. البته برای نصب قالب و افزونه های پرمیوم وردپرس باید از آن ها را از طریق FTP یا هاست خود آپلود کنید برای اطلاعات بیشتر در زمینه نصب قالب وردپرس به مقاله آموزش نصب قالب وردپرس و برای نصب افزونه وردپرس به

 

۹- آیا وردپرس امن (امنیت وردپرس) است ؟

بزارید اینطور بهتون بگم که امنیت یک چیز نسبی است و در جواب سوال آیا وردپرس امن است باید قاطعانه بگم که بله وردپرس یک سیستم کاملا امن است البته اگر دستورالعمل های سلامت سایت و امنیت وردپرس را رعایت کنید در غیر این صورت اگر سایت خود را رها کنید و دستورالعمل های امنیتی وردپرس را رعایت نکنید سایت خود را در معرض تهدیدات امنیتی قرار خواهید داد.

۱۰- دسته ها و برچسب ها در وردپرس چیست و آیا باید از آنها استفاده کنم؟

دسته ها و برچسب ها در وردپرس ابزارهایی برای سازمان دهی و مرتب کردن مطالب در وردپرس هستند و شما مجبور به استفاده از آنها نیستید ولی این دو در وردپرس بسیار کاربردی بوده و سایت شما را سامان دهی می کنند.

وردپرس برای مبتدیان با استفاده از دسته بندی ها و برچسب ها در وردپرس می توانید سایت خود را برای کاربران تان و همچنین موتور های جستجو سازمان دهی و سئو کنید تا بتوانند بهتر و راحت تر به مطالب سایت تان دسترسی داشته باشند. برای آشنایی بیشتر با دسته بندی و برچسب ها در وردپرس ویدیوی آموزشی نوشته ها در وردپرس را مشاهده کنید.

۱۱- آیا وردپرس فقط برای سایت های وبلاگی است ؟

با اینکه وردپرس در ابتدا به عنوان پلتفرمی برای راه اندازی وبلاگ شروع به کار کرد اما امروز بسیار پیشرفت کرده و سایت هایی که می توان با وردپرس راه اندازی کرد بسیار متنوع شده است. در حال حاضر شما با استفاده از افزونه و قالب های وردپرس می توانید هر سایتی را کاملا حرفه ای طراحی کنید و کسب و کار اینترنتی خود را آغاز کنید. اگر کمی وردپرس را یاد بگیرید می توانید خیلی راحت انواع سایت های شخصی ، شرکتی ، فروشگاهی ، خبری و … را راه اندازی کنید. بد نیست که بدانید فروشگاه ساز ووکامرس که در بستر وردپرس توسعه داده شده است محبوب ترین فروشگاه ساز جهان است!

۱۲- چگونه می توانم از سایت وردپرس خودم نگهداری کنم؟

برای اینکه سایت وردپرسی شما کارش را به درستی انجام دهد باید از آن به درستی نگه داری کنید برای مثال باید به صورت مرتب از آن نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در مواقع ضروری بتوانید سایت تان را در سریع ترین زمان ممکن بازیابی کنید. همچنین باید به صورت مرتب افزونه ها و قالب ها و همچنین هسته اصلی وردپرس تان را بروز رسانی کنید تا سایت تان را ایمن نگه دارید. نگران نباشید چون بسیاری از این مدل کارها را می توانید به صورت خودکار تنظیم کنید. همچنین شرکت هایی هستند که خدمات پشتیبانی سایت وردپرسی را ارائه می دهند و اگر خودتان نمی توانید از سایت تان نگه داری کنید می توانید این کار را به این شرکت ها بسپارید.

۱۳- چگونه می توانم تنظیمات وردپرس را  انجام دهم ؟

پیکربندی تنظیمات وردپرس کار آسانی است تنها کافیست از پیشخوان وردپرس از و از منوی مدیریت روی گزینه تنظیمات کلیک کنید تا به بخش تنظیمات وردپرس هدایت شوید. تنظیمات اصلی وردپرس شامل : عمومی ، نوشتن ، خواندن ، بحث ، رسانه ، پیوندهای متداول و حریم خصوصی است.

چگونه می توانم تنظیمات وردپرس را پیکربندی کنم؟ تنظیمات پیشفرض وردپرس برای بسیاری از سایت ها به خوبی کار می کند و نیازی به تغییر آن نیست، با این حال اگر نیازی به تغییر آن دارید می توانید به راحتی این کار را انجام دهید.

۱۴- برگه ها و نوشته ها چه فرقی با یکدیگر دارند؟

مبتدیان در وردپرس نمیدونند که فرق بین برگه ها و نوشته ها در چیست ، برگه ها در حقیقت صفحات ثابتی از سایت شما هستند مانند صفحه اصلی ، برگه تماس با ما یا برگه درباره ما و … نوشته ها در وردپرس هم در حقیقت یکی از پست های وبلاگ شما هستند که به صورت روزانه یا هفتگی (با توجه به نوع سایت و استراتژی تولید محتوای شما) در بخش وبلاگ سایت منتشر می شوند. برگه ها و نوشته ها یک نمونه از پست تایپ ها در وردپرس هستند اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در رابطه با پست تایپ ها در وردپرس کسب کنید مقاله پست تایپ ها در وردپرس را مطالعه کنید.

۱۵- ویجت یا ابزارک در وردپرس چیست ؟

ویجت یا ابزارک در وردپرس یک منطقه با محتوای کوچک است که در نقاط مختلف سایت شما ظاهر می شود. اگرچه مکان دقیق آن ها به قالب وردپرس شما بستگی دارد ، اما به صورت معمول در نوار کناری (ساید بار) یا پاورقی (فوتر) سایت قرار می گیرند.

ویجت چیست ؟ وردپرس برای مبتدیان از ابزارک های رایج می توان پست های اخیر ، اطلاعات تماس ، کانال های رسانه های اجتماعی و فرم های جستجو را نام برد. ویجت ها اغلب در اکثر قسمت های سایت قابل مشاهده هستند و شامل محتوای یک نوشته یا برگه نمی شوند.

۱۶- چگونه می توانم صفحه اصلی سایت وردپرس را تغییر دهم؟

صفحه اصلی من پست های وبلاگ من را نمایش می دهد – آیا می توانم به جای آن یک صفحه اصلی جداگانه داشته باشم؟ بله این امکان برای شما در تنظیمات وردپرس قرار داده شده است. با مراجعه به پیشخوان وردپرس و انتخاب گزینه تنظیمات > خواندن می توانید صفحه اصلی سایت تان را تغییر دهید.

چگونه می توانم صفحه اصلی سایت وردپرس را تغییر دهم؟ بعد از باز شدن با صفحه ای مشابه تصویر بالا روبرو می شوید که باید به جای گزینه “آخرین نوشته های شما” گزینه “یک برگه یکتا” را انتخاب کنید. سپس از منوی کشویی اول یک برگه که از قبل ساختید را برای صفحه اصلی قرار دهید و از منوی کشویی دوم یک برگه برای نمایش نوشته های سایت خود انتخاب کنید.

۱۷- چگونه می توانم تصاویر را به سایت وردپرس خود اضافه کنم؟

وردپرس تصاویر و سایر رسانه ها را در کتابخانه رسانه ای وردپرس ذخیره می کند . می توانید از پیشخوان وردپرس گزینه رسانه  افزودن را انتخاب کنید و تصاویر خود را مستقیماً در آن بارگذاری کنید:
چگونه می توانم تصاویر را به سایت وردپرس خود اضافه کنم؟ همچنین می توانید تصاویر را در ویرایشگر وردپرس هم اضافه کنید. دکمه ی افزودن پرونده چند رسانه ای را انتخاب کنید و بر روی دکمه بارگذاری کلیک کنید یا به سادگی فایل را از دسکتاپ خود بکشید و رها کنید.

۱۸- آیا می توانم فایلهای ویدئویی و صوتی را به سایت وردپرس خود اضافه کنم؟

هر دو فایل صوتی و تصویری با وردپرس سازگار هستند! با این حال ، این پرونده ها بزرگ هستند و می توانند سایت شما را کند کنند ، به خصوص در مورد فیلم ها. ممکن است بخواهید به جای آن ، برای ویدیو و صوت های خود از هاست مخصوص این فایل ها استفاده کنید.

۱۹- آیا می توانم قالب وردپرس خود را سفارشی سازی کنم؟

وردپرس شامل ابزاری پیشفرض به نام Customizer یا سفارشی سازی است که به کاربران امکان می دهد تا در قالب های وردپرس خود تغییراتی ایجاد کنند و آن را مطابق میل خود شخصی سازی کنند. با رفتن به نمایش > سفارشی سازی در داشبورد وردپرس خود می توانید به آن دسترسی داشته باشید :
آیا می توانم قالب وردپرس خود را سفارشی سازی کنم؟ اگر کمی با کدنویسی آشنا هستید و می توانید کدهای CSS بنویسید ، می توانید صفحات قالب وردپرس خود را مستقیماً تغییر دهید و CSS دلخواه خود را اضافه کنید . با این حال ، این کار برای کاربران کم تجربه توصیه نمی شود.

۲۰- آیا می توانم از وب سایت وردپرس خود درآمدزایی کنم؟

کاربران وردپرس هر روز از وب سایت های خود درآمد کسب می کنند. با استفاده از افزونه فروشگاه ساز ووکامرس سایت وردپرس را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل می کنند و از آن به کسب درآمد می پردازند. این تنها یک مثال از کسب درآمد از وردپرس بود، ده ها راه مختلف برای کسب درآمد از سایت های وردپرسی پربازدید وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها درآمدزایی کنید.

وردپرس برای مبتدیان ؟ شما الان یک متخصص هستید!

ورود به دنیای وردپرس در ابتدا با کلی سوال همراه است که برای یافتن پاسخ هرکدام باید دست به سرچ شوید و در سایت های مختلف جستجو کنید ۲۰ سوالی که به آن ها پاسخ دادیم متداول ترین سوالات افراد تازه وارد در وردپرس است که با خواندن این مقاله اطلاعات وردپرسی تان به یک سطح بالاتر از مبتدی خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید